El tram de la C-55, al seu pas per Olesa de Montserrat, registra un trànsit de més de 14.000 vehicles diaris: Foto: Línia Nord

El departament de Territori i Sostenibilitat ha anunciat la posada en marxa de les obres per millorar la seguretat i la fluïdesa del trànsit a la carretera C-55 a Collbató, amb la licitació d’unes obres per un import de 3,5 milions d’euros. Aquesta actuació consistirà en la construcció d’un tercer carril i d’una barrera central de separació dels sentits de la circulació. El projecte abraça un tram de dos quilòmetres de la C-55 que registra un trànsit de més de 14.000 vehicles diaris.

El carril addicional previst s’implantarà en el sentit Manresa i tindrà 1,1 quilòmetres de longitud, per donar més capacitat i seguretat a la carretera. També es col·locarà al centre de la via una barrera de seguretat de formigó d’1,6 metres d’amplada, per reforçar la separació dels dos sentits de circulació i evitar els xocs frontals. Les obres comportaran també la millora de l’encreuament de la C-55 amb la B-113 –carretera de ca n’Astruc–, amb la formació d’un tercer carril central a la C-55 i una rotonda fora del tronc de la B-113 per fer els canvis de sentit amb més comoditat i seguretat.

Amb tot, el projecte de millora de la C-55 no ha deixat ningú indiferent a la zona nord del Baix Llobregat. L’alcaldessa d’Olesa, Pilar Puimedon, creu que “el desdoblament de la via, amb un tercer carril, és una necessitat queaplaudim, com també ho fem amb la construcció d’una nova rotonda projectada per un lloc de pas on cada dia ens juguem la vida”. Altres tasques incloses en aquesta actuació són el tractament previ dels punts de la carretera on hi hagi flonjalls –deformacions–, l’estesa d’una nova capa de paviment, la millora dels elements de drenatge o la formació de noves cunetes.

UN “NOU PEDAÇ”
L’Ajuntament d’Olesa, però, es mostra crític amb una de les millores previstes en el projecte: la barrera central de separació dels sentits de circulació d’una via, la C-55, que provoca un alt nivell de sinistralitat. Puimedon creu que aquesta modificació “està pensada únicament des de la perspectiva dels conductors de vehicles”. En aquest tram del terme municipal d’Olesa moltes persones hi accedeixen a peu per anar a les urbanitzacions, polígons industrials i per gaudir del projecte de Vies Blaves. L’actuació preveu que, amb la separació de sentits, els vehicles ocupin una part del voral per on actualment hi passen els vianants i els ciclistes. Puimedon considera que aquest canvi “va en contra dels vianants i dels ciclistes, els quals hi passen amb molta freqüència”, i afegeix que “en cas que hi hagi una emergència a la via, la barrera central també provocaria que les ambulàncies no puguin arribar al lloc dels fets”.

Una de les solucions que proposa Olesa és facilitar a la ciutadania que opti per circular per l’autopista C-16, reduint-ne els costos directes, i pel desdoblament de la C-55 en aquells trams que sigui possible.
Mentrestant, des de Collbató, per accedir a la C-55 els veïns han de conduir per una carretera de sis quilòmetres plena de revolts, de manera que, segons ha explicat l’alcalde del municipi, Miquel Solà, “només l’agafem de manera molt puntual per anar a Manresa perquè la nostra carretera de referència és l’A-2”.

Més crítica es mostra la plataforma ‘No + Morts a la C-55’. La seva portaveu, Fina Casals, diu a Línia Nord que l’actuació és un “nou pedaç” a la carretera i critica que es tracta d’una “decisió arbitrària que condemna tot un territori a la misèria encerclant-lo amb barreres”.

Casals també és molt crítica amb la “nefasta gestió”, en declaracions a El Punt Avui, de Trànsit després de dues esllavissades a Castellgalí i Callús que van obligar a tallar la C-55 durant més de cinc hores dissabte passat.