Els treballadors han organitzat diverses mobilitzacions per protestar contra el tancament. Foto: Marta Casado / ACN

L’any 2006, Nissan adquiria la propietat de l’empresa Estampaciones Metálicas y Transformados Industriales (Emtisa) de Sant Andreu de la Barca, que ja era proveïdora de l’automobilística japonesa des de feia prop de vint anys. Per als treballadors que van viure aquell moment, passar a mans d’una multinacional era sinònim d’estabilitat: “Teníem la convicció que ens jubilaríem aquí”, reconeix Jesús Carmona, que té 51 anys i en fa gairebé 32 que treballa a la fàbrica santandreuenca. Qui els havia de dir aleshores que, en menys de quinze anys, la realitat seria tan diferent.

El passat 28 de maig, després de mesos de rumors i sospites, Nissan confirmava el tancament de les tres plantes catalanes: la de Sant Andreu, on es fabriquen components com bastidors i suspensions; la de Montcada i Reixac, on es fa el procés d’estampació, i la de la Zona Franca, el centre de muntatge. Tot i que no era cap sorpresa, la notícia queia com un gerro d’aigua freda per als treballadors que havien estat lluitant per evitar aquest desenllaç, que deixa uns 3.000 empleats directes i més de 20.000 d’indirectes al carrer.

En el cas de Sant Andreu, l’Ajuntament xifra l’afectació en 230 treballadors directes i més de 350 d’indirectes. “En aquesta fàbrica, la majoria tenim al voltant de 40 i 50 anys, i això fa difícil trobar una altra feina”, explica José Antonio Mayenco, que en té 54 i en fa 15 que treballa a la planta. La seva preocupació és compartida per la resta de companys, com ara l’Adela Gabriel, una de les quatre úniques dones que formen part de la plantilla de Nissan al municipi. “He estat quasi 32 anys al mateix lloc, és molt de temps sense moure’m per buscar feina”, diu aquesta treballadora de 54 anys que veu complicat enfrontar-se de nou al mercat laboral si el tancament es fa efectiu. “La situació és molt decebedora, ho hem donat tot per l’empresa”, lamenta, i admet que hi ha dies que li sembla que tot “és un malson”.

En aquest context, els treballadors ho tenen clar: “No posarem les coses fàcils a la multinacional”, afirma el president del comitè d’empresa de la planta, Fernando Jiménez. “Hem de fer que marxar els surti més car que quedar-se”, afegeix el secretari d’aquest òrgan, Toni Soler. Amb aquest objectiu s’ha mantingut la vaga indefinida que va començar el 4 de maig a la planta de Montcada i, alhora, no s’han deixat de fer accions de protesta. Per exemple, dijous passat, un miler de cotxes –120 provinents de Sant Andreu, segons Jiménez– van fer una marxa lenta des de les tres fàbriques fins al despatx d’advocats Garrigues, que s’encarrega d’assessorar la marca nipona.

Més enllà de les mobilitzacions, els treballadors també han organitzat una caixa de resistència per sufragar els sous dels que estan fent vaga. Es tracta d’una mostra més de la unió de la plantilla davant d’una situació que fa perillar el seu futur i el de les seves famílies, motiu pel qual estan disposats a lluitar “fins al final”, diu Mayenco, que sentencia: “Abans érem treballadors, ara som kamikazes”.

“Fa anys que advertim de la poca càrrega de producció”

Són moltes les veus que s’han referit a la situació de Nissan com la “crònica d’un tancament anunciat”. Els treballadors coincideixen a dir que, si bé les plantes catalanes tenen la capacitat de ser rendibles, la multinacional “les ha deixat morir”, en paraules de José Antonio Mayenco. “Fa anys que advertim de la poca càrrega de producció”, apunta Jesús Carmona, un dels empleats que ha vist com cada cop tenien assignats menys models.

Tot i que la plantilla ha rebut aquests dies el suport de totes les institucions –el govern espanyol, el català i els ajuntaments de Sant Andreu, Barcelona i Montcada–, el secretari del comitè d’empresa santandreuenc, Toni Soler, recorda que “mai no s’han cregut les advertències” dels sindicats en aquest sentit.

Sigui com sigui, la determinació de les administracions és ara la mateixa que la dels treballadors: reiterar la viabilitat de les tres fàbriques i aconseguir que Nissan es faci enrere. Segons el calendari previst per la companyia, tenen fins al 31 de desembre.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram