L’aeri que recorre el trajecte entre Olesa i Esparreguera no circula des de fa cinc anys. Foto: FGC

Fa més de cinc anys que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) va tancar l’aeri que unia Olesa i Esparreguera, en plena crisi econòmica. Les expectatives en l’ús d’aquest servei inaugurat l’any 2005 no es van complir i el poc ús per part dels usuaris va provocar el seu tancament.

La infraestructura de l’aeri continua intacta i les cabines es troben aturades. Ara són els ajuntaments qui reclamen a FGC, propietària del servei, que es decideixi: o reobrir-lo o desmantellar-lo. De fet, l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, demana a FGC “que el reobrin o, si el tanquen definitivament, que el desmantellin. Avui sembla més un monument de l’època de vaques grasses que qualsevol altra cosa”. Per la seva banda, l’alcaldessa d’Olesa, Pilar Puimedon considera que “no va funcionar perquè el servei d’FGC no estava coordinat amb el servei de l’aeri i els usuaris s’havien d’esperar entre un transport i l’altre”, i afegeix que “tampoc va triomfar perquè la freqüència de pas era baixa i perquè la durada del trajecte fins a Barcelona per als usuaris era igual que la de principis del segle passat”.

A L’EXPECTATIVA
Des d’FGC no tenen pressa per decidir si reobren el servei, tot i que manté els plans de reprendre’l, sense posar-hi data. El president de la companyia, Enric Ticó, assegura que “quan es produeixi el desitjat creixement urbanístic, el tornarem a obrir. Per això, hi fem el corresponent manteniment”. Sigui com sigui, els ajuntaments continuen a l’espera que FGC els enviï un nou pla de viabilitat.

Els ciutadans de tots dos municipis confien en la represa del servei, entre ells Puimedon: “No som partidaris de desmantellar la infraestructura perquè la inversió ja està feta”.

Per la seva banda, la majoria de passatgers que van utilitzar el servei consideren que hi va haver tres errors clars durant la posada en marxa: la freqüència de pas –de 20 minuts a les hores punta–, la descoordinació entre els horaris de l’aeri i els trens de FGC a l’estació d’Olesa i, també, la llunyania de l’estació d’Esparreguera respecte el casc antic.

 

Un transport únic que no
va assolir les expectatives

L’any 2005, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va posar en marxa l’aeri d’Olesa de Montserrat a Esparreguera. L’empresa preveia que al voltant de 250.000 usuaris farien servir l’aeri cada any, però aquesta xifra mai es va assolir. L’1 de gener de 2012 va tancar temporalment i cinc anys després continua sense servei.

El seu trajecte, d’un quilòmetre de recorregut, tenia una durada de 4 minuts i traslladava un màxim de 15 persones en cada viatge. La capacitat màxima en una hora era de 180 persones. L’aeri, de 92 metres de desnivell, va ser el primer funicular aeri no turístic que es construïa a tot Catalunya. De fet, és una extensió del Metro del Baix Llobregat. La seva construcció, segons s’explica en la memòria, “respon a la demanda dels usuaris de les dues poblacions”.

Segons dades de FGC, l’aeri va registrar l’any 2009 un total de 98.859 viatgers, molt menys de la meitat de les previsions fetes un cop es va posar en marxa. L’estructura de l’aeri va tenir un cost de prop de 10 milions d’euros.