Les pantalles han passat a formar part de la vida de petits i grans. Foto: Flickr (Nenad Stojkovic)

Una foto d’un plat d’escudella a Instagram, dir a Twitter l’últim comentari absurd que ha fet el cunyat o una felicitació graciosa de l’any nou al grup de WhatsApp dels companys de feina o dels pares de l’escola. Segur que més d’un lector ha viscut alguna d’aquestes situacions durant les festes nadalenques. I segur que més d’un també ha assegurat, com a propòsit d’any nou, que deixarà de mirar tant el mòbil als dinars familiars.

Segons una enquesta elaborada per Groupon, set de cada deu catalans voldrien que festes senyalades com Nadal estiguessin lliures de telèfons mòbils per passar més temps amb la família, però segons el mateix estudi un 45% dels enquestats reconeixen que el dia 25 van dedicar més temps de l’habitual al mòbil.

LA MILLOR FOTO
De tots els participants a l’estudi que van fer servir el seu mòbil durant el dia de Nadal, un 69% el van treure per fer fotografies, moltes de les quals van anar a parar a les xarxes socials, principalment a Instagram. En aquest sentit, el professor de la UOC expert en noves tecnologies, Enric Puig, considera que “en molts casos no estem tant en cos present en què està passant sinó, més aviat, centrats en la imatge que podem generar a les xarxes socials”.

PRENDRE CONSCIÈNCIA
Tot i aquesta realitat, un 31% dels catalans que van contestar l’enquesta van assegurar que, durant les festes, passen menys estona de l’habitual mirant el seu mòbil.

Per a Puig, “sempre és convenient” reduir-ne l’ús, però explica que els ciutadans s’han de preguntar què passa al voltant de les xarxes socials. L’expert defensa que és normal que “acabem caient” en l’addicció a aquestes plataformes, ja que aquest és el seu negoci, i defensa que, quan parlem d’empreses com Google o Facebook, no hem de parlar d’empreses tecnològiques sinó publicitàries, que volen que passem “com més temps millor a les xarxes per obtenir dades nostres” que acabaran venent per fer publicitat personalitzada a cada usuari.

Amb tot, defensa que, si algú es planteja una desconnexió del mòbil, ho ha de fer després d’una reflexió crítica i no per moda.

“Donar un mòbil a un nen és com posar-li alcohol davant”

Sempre s’ha dit que els fills imiten els pares, i amb l’ús dels mòbils no fan una excepció. El problema és que, tal com explica el professor de la UOC Enric Puig, l’abús de les pantalles té un impacte especialment greu en els infants. “Són dispositius pensats per generar dependència i els nens encara no tenen la capacitat crítica per gestionar-ho”, diu aquest acadèmic. Per aquest motiu, els compara amb altres fonts d’addicció: “En el fons, és com posar-los davant d’una ampolla d’alcohol”.

A més, el fet d’estar massa exposats a les pantalles també afecta la vista dels més petits. En els darrers cinc anys, la miopia dels menors de 8 anys d’arreu de l’Estat ha augmentat en 1,75 diòptries, i això és perquè prop del 30% fan servir el mòbil cada dia, segons un estudi del Col·legi Oficial d’Òptics i Optometristes de Catalunya.

Per tot plegat, el 66% dels pares consideren que hauria estat positiu per a la família fer “una desintoxicació digital” durant les festes nadalenques, segons l’enquesta de Groupon.