Foment vol que el tram de l’autovia A-2 entre Igualada i Martorell tingui 3 carrils per sentit, més els carrils laterals de sortida i incorporació a la via. Foto: Google Maps

El Ministeri de Foment pretén convertir el tram de l’autovia A-2 entre Igualada i Martorell en una carretera de fins a 10 carrils: 3 per a cada sentit, més els carrils laterals per facilitar la sortida i la incorporació a la via. Des que es va conèixer aquest projecte d’ampliació, les poblacions afectades van començar a mobilitzar-se per aturar el projecte.

En una reunió amb responsables de Foment, que va tenir lloc el dia 26 de juny a Barcelona, els ajuntaments d’Esparreguera, Olesa de Montserrat, Abrera, Collbató, El Bruc i Castellolí van mostrar la seva oposició al projecte i en van exigir l’aturada.

L’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, va explicar en declaracions a l’emissora municipal que els consistoris afectats intentarien coordinar-se per exigir a les administracions la realització “d’una diagnosi compartida de necessitats”. També va expressar la voluntat de presentar una moció conjunta entre tots els municipis, així com la intenció dels alcaldes de demanar formalment una reunió amb tots els actors implicats –ajuntaments, Generalitat i Estat– en una de les poblacions afectades. Com ja va fer l’alcalde de Collbató, Miquel Solà, Rivas oferirà una reunió oberta el pròxim dilluns 2 de juliol per compartir els detalls del projecte amb la ciutadania.

Malgrat que la intervenció de Foment no afectaria directament Martorell, l’alcalde Xavier Fonollosa va voler recordar al Ministeri l’existència d’altres actuacions pendents que ell considera molt més urgents, com ara “la connexió entre el Baix Llobregat i el Vallès Occidental pel viaducte de la B-30, que fa 11 anys que està en obres”. Fonollosa també va mostrar el seu descontentament amb la manca de consens municipal amb què Foment havia plantejat l’acció.

En un principi, estava previst que el projecte sortís a exposició pública abans de l’estiu, per tal de començar les obres de l’autovia l’any 2020 i acabar-les el 2023. Ara, amb tots els municipis afectats de manera directa fent pinya per evitar la intervenció, caldrà veure si finalment el Ministeri de Foment actual segueix endavant.

 

Collbató veuria perillar
un centenar de finques

L’ampliació de l’autovia A-2 al seu pas per Collbató generaria greus afectacions. L’alcalde Miquel Solà les va detallar totes en una carta formal que va enviar al Ministeri de Foment el mes de maig, en la qual proposava quatre alternatives al projecte plantejat fins aleshores.

A la carta, el batlle va recordar que amb les obres podrien veure’s afectades fins a 107 propietats i que, fins i tot, es produiria l’enderrocament de tres habitatges i un restaurant. També va assenyalar el greu impacte paisatgístic, acústic i ambiental que suposaria dur a terme l’actuació. En aquest sentit, Foment va proposar com a solució la construcció d’un mur de 4 metres d’alçada, cosa que, si bé podria reduir la contaminació acústica, seguiria generant un gran impacte al paisatge del municipi. Per aquest motiu, el consistori no està disposat a acceptar la proposta. Amb tot, Collbató seguirà lluitant per frenar una reforma que faria trontollar la seva tranquil·litat com a municipi residencial a tocar de Montserrat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram