Una imatge de l’acte institucional a la fàbrica martorellenca pel 70è aniversari de la marca. Foto: Seat

Fa més d’una setmana que el Montserratí es pregunta què vol dir exactament “a prop” de Martorell. El passat 4 de març, la ministra d’Indústria, Reyes Maroto, va anunciar que el govern espanyol havia creat amb Seat, Volkswagen i Iberdrola un consorci publicoprivat per optar a fons europeus i impulsar la primera fàbrica de bateries “a prop” de la Seat. Es tracta d’un moviment imprescindible per garantir el futur de la planta martorellenca, que passa indubtablement pel vehicle elèctric.

Tot i que l’anunci de Maroto va ser molt ben rebut al sector i al territori, molts van trobar a faltar concreció. I encara no l’han obtingut. En una entrevista a La Vanguardia concedida el dia 6, la ministra va dir que “a prop” de Martorell “significa Espanya”, una afirmació que va arribar després que polítics d’altres comunitats es mostressin reticents a ubicar la fàbrica de bateries a Catalunya. És el cas de l’alcalde de Càceres, Luis Salaya, que va afirmar que les bateries d’una fàbrica propera a Martorell “no es nodriran” de liti extremeny.

Per la seva banda, i com no podia ser d’una altra manera, els alcaldes dels tres municipis que ocupa la Seat –Martorell, Abrera i Sant Esteve Sesrovires– volen que la fàbrica es quedi aquí. “Ens hem de posar a treballar ja mateix per tal que aquest projecte es faci realitat a Martorell o en el nostre entorn més immediat, al Baix Llobregat Nord”, ha dit l’alcalde martorellenc, Xavier Fonollosa, a l’emissora municipal. En canvi, el batlle sesrovirenc, Enric Carbonell, ha reconegut a Línia Nord que Sant Esteve “no té el terreny necessari per acollir aquesta fàbrica” i creu que cal treballar “amb discreció i sense egoisme”. El seu homòleg abrerenc, Jesús Naharro, també es manté prudent, però es mostra disposat a oferir la superfície amb la qual sí que compta Abrera per acollir la factoria.

De fet, Fonollosa veu amb bons ulls l’opció abrerenca. “Creiem que Abrera té el terreny de sol públic adient, a dos quilòmetres de Seat”, ha dit l’alcalde. Qui hi està d’acord és el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, que va dir dimecres passat en una visita a Martorell que l’oferta de la Generalitat és “immillorable”. En aquest sentit, els alcaldes socialistes Naharro i Carbonell lamenten que el Govern català no assistís a l’acte del dia 5 a la fàbrica martorellenca. El motiu de l’absència de la Generalitat va ser la voluntat de plantar Felip VI, però els batlles temen que això pugui afectar la relació de Seat i Volkswagen amb Catalunya.

L’APOSTA DE SEAT ÉS FERMA
“Pensem produir cotxes elèctrics aquí, a la fàbrica de Martorell”. Són paraules del president del grup Volkswagen, Herbert Diess, en la intervenció que va fer, precisament, a l’acte institucional a la planta de Seat a Martorell, en el marc de la visita del rei Felip VI a les instal·lacions i del 70è aniversari de la marca. Tant Diess com el president de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, van aprofitar l’esdeveniment per instar les institucions espanyoles a col·laborar en la transició cap al vehicle elèctric.

Aquesta setmana, a més, hi ha hagut un altre gest de la companyia en aquesta línia. Segons va avançar aquest dilluns El Periódico, Seat estudia la possibilitat d’adaptar la planta que té al Prat de Llobregat per acoblar bateries elèctriques. D’aquesta manera, s’afavoriria que la futura fàbrica de bateries s’ubiqués, realment, a prop de Martorell.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram