Estem veient com l’àmbit metropolità està en construcció –i desconstrucció, segons alguns– permanent. Després d’un viacrucis, sembla que tira endavant el nou viaducte de Renfe al Gorg i, per tant, omplir d’aigua el breu canal que enfila cap a l’Olímpic i es queda a mig camí.

Però hi ha força infraestructures pendents. La Línia 10 del metro, les obres de la qual van començar a Badalona, preveient que el tram al nord de la Sagrera (fins a Badalona i Santa Coloma, en aquest cas, línia 9) entrés en funcionament el 2004 i a partir del 2007 ho fes la resta de la línia. Encetant el 2022, la línia està inacabada i amb grans sobrecostos. Els pressupostos de la Generalitat preveuen reprendre enguany les obres del tronc central de l’L9 i l’L10 entre la Sagrera i Zona Universitària, paralitzades durant anys per diversos entrebancs.

El Pla Director d’Infraestructures (PDI) 2021-2030 de l’ATM contempla diverses obres a la xarxa que afecten els badalonins. En el cas de l’L1, s’ampliarà la línia amb cinc noves parades: Montigalà (plaça del Doctor Fleming), Lloreda/Sant Crist (entorn del Mercat), Bufalà (avinguda dels Vents amb Tànger), Pompeu Fabra (correspondència amb L2) i l’Estació de Rodalies de Badalona (intercanviador tren-metro). Fondo deixarà de ser el final de la línia al costat Besòs i Santa Coloma tindrà connexió directa amb Badalona, segons la previsió, el 2028.

El desenvolupament de l’ampliació de l’L1 es divideix en dues fases. Una primera entre Fondo-Lloreda/Sant Crist, de 2,4 km, i una altra des de Lloreda/Sant Crist fins a l’Estació de Rodalies de Badalona, de 2,1 km. Es preveu que l’inici de les obres de la primera fase sigui el 2025 i que el de la segona sigui el 2028, i que ambdues tinguin una durada de 3 anys. El perllongament també inclou la construcció d’unes cotxeres i tallers a Montigalà i permetrà augmentar les freqüències de la línia L1 de metro.

Quant a la línia 2 del metro, és previst el perllongament Sant Antoni-Parc Logístic de la Zona Franca. Amb la construcció d’un nou túnel, que travessarà Montjuïc des de Sant Antoni fins al Parc Logístic de la Zona Franca i disposarà de sis noves estacions, l’L2 enllaçarà amb la Línia 10 del metro, que neix al Gorg de Badalona (a més d’enllaços amb les línies 3 i 9). Aquesta actuació, sense data, oferiria als badalonins una connexió directa i ràpida entre Badalona, el centre de Barcelona, els recintes firals i l’aeroport del Prat.

Les infraestructures tenen un paper cabdal en la competitivitat i la qualitat econòmica de Badalona

Segons el web Republicabdn.cat, el PDI 2021-2030 al Barcelonès Nord és un deute històric que continua obviant el dèficit històric d’inversions en infraestructures al Barcelonès Nord o Baix Besòs, i “bàsicament es focalitza en el desenvolupament d’infraestructures referents a Badalona”. El PDI proposa el desenvolupament de dos projectes més dels que hem esmentat.

Republicabdn.cat recorda el tramvia T-4 des de Sant Adrià al port badaloní, proposant, a més, que el PDI 2021-2030 deixi oberta la porta al perllongament de la T4 des de l’Estació de Rodalies de Badalona fins a Montgat a la dècada 2031-2040. El digital també parla del carril de la C-31 Nord (molt discutible per a alguns i un greu error per a molts badalonins) i de tres elements molt importants que queden oblidats per als anys vinents: l’accés pel costat del mar de l’Estació de Badalona, l’accessibilitat a Can Ruti i la cerca d’una solució a la connectivitat entre Badalona i el Vallès Oriental.

Sobre aquest últim tema (la connexió entre Badalona i el Vallès Oriental), el 2009-2010, la Generalitat de Catalunya proposava la construcció d’una autovia que havia d’unir Sant Fost de Campsentelles amb Tiana i Badalona amb un túnel a la Conreria. La infraestructura no va ser exempta de polèmica per l’impacte que podia tenir sobre l’espai de la Serralada de Marina. Una dècada després, la connexió entre Badalona i el Vallès ha desaparegut de les propostes d’infraestructures a mitjà termini, quan millorar l’accessibilitat entre les dues regions facilitaria les sinergies positives en el desenvolupament social i econòmic del Barcelonès Nord i del Vallès.

La pregunta sorgeix tota sola: per a quan les infraestructures pendents? L’Ajuntament i la ciutadania no han de permetre més dilacions. Les infraestructures desenvolupen un paper cabdal en la competitivitat i la qualitat econòmica, social i ambiental de Badalona i tot el Barcelonès Nord, perquè faciliten poder oferir als ciutadans les millors condicions d’oportunitat, qualitat de vida i serveis. Exigim, doncs, millorar l’eficiència de la inversió en infraestructures i, si cal, realitzar un esforç de modernització i actualització de les polítiques, fins i tot amb un nou model de gestió d’infraestructures.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram