El retorn a la normalitat i l’avenç de la vacunació de la Covid-19 són un bri d’esperança per a tota la societat i una fita especialment rellevant per a l’àmbit econòmic, que té la mirada posada en la recuperació d’aquells sectors més afectats per la pandèmia. Un d’ells és el turisme, que ha patit i pateix encara, profundament, les seves conseqüències i que té un gran pes al nostre país. Així ho corroboren les dades: abans de l’arribada de la Covid-19, el sector generava fins al 14% de l’ocupació al nostre país i representava el 12% del PIB. És un sector estratègic per al país i, sobretot, per a la seva capital, Barcelona, una destinació de referència internacional que comença a veure el retorn gradual de turistes amb la meitat d’hotels oberts.

MERESCUT RECONEIXEMENT
Després de més d’un any malvivint amb la Covid-19, superant cada dia nous reptes, és el moment de fer un reconeixement a la resiliència del sector i a la seva capacitat de fer front a una situació tan adversa. Aquesta ha estat, justament, la voluntat dels 36ns Premis CETT Alimara Barcelona que hem lliurat recentment.

Durant aquest període, alguns negocis han sabut transformar les dificultats en una oportunitat per incorporar l’entorn digital al seu dia a dia. Altres han buscat i han trobat sinergies amb sectors diferents per ampliar la possibilitat de difusió i de negoci i han estat capaços d’adaptar el seu model a les noves circumstàncies, tant excepcionals com inesperades. Lamentablement, alguns no se n’han sortit, fet que posa en evidència la importància de la sostenibilitat també en l’àmbit econòmic i la necessitat d’ajudar i impulsar el teixit empresarial, format sobretot per petites i mitjanes empreses que només podran anar endavant amb el suport de tots els agents implicats.

Ara, l’aposta per l’impuls de l’activitat turística ha de ser ferma, amb una íntima col·laboració publicoprivada i atenent als paràmetres del turisme que ens convé i que ja he posat en relleu en articles anteriors. La nova etapa que es va obrint ha de permetre recuperar els llocs de treball previs a la Covid-19 i l’activitat turística ha de ressorgir per ser un dels pilars estratègics d’una economia diversificada. És urgent per al bé de les empreses i dels treballadors d’aquest sector, i de tantes àrees d’activitat econòmica molt transversals que formen part de la cadena de valor del turisme.

Sobre el paper, tenim clar el camí a seguir. També està clar que cal unir esforços per anar en una mateixa direcció. Ens cal, més que mai, actuar ràpidament i fer front als reptes més immediats. No ens podem distreure. La severitat dels efectes de la crisi provocada per la Covid-19 han impactat de ple. La resposta a l’emergència econòmica, laboral i social ha de ser decidida a curt termini. En les actuacions que contribueixin a la supervivència de les empreses i treballadors hem de posar-hi els cinc sentits.

L’objectiu prioritari és ara teixir un pla de xoc per a la plena recuperació del turisme

Tinc el convenciment que una actuació immediata és clau, però també que en paral·lel cal anar més enllà del dia a dia i posar el focus en el mitjà i en el llarg termini. Com no em canso d’assenyalar sempre que se’m presenta l’ocasió, cal prendre decisions per fer possible una progressiva transformació del turisme sobre les bases de la responsabilitat i la sostenibilitat –econòmica, ambiental, social i cultural–, fruit d’un debat que es tradueixi en accions concretes per afrontar sense por les principals tensions i conflictes al voltant del fenomen turístic, per respondre a les noves demandes de la societat i per desenvolupar valors diferencials que permetin ser competitius tot preservant la destinació i la qualitat de vida dels ciutadans. Es tracta, per tant, d’un procés de transformació i de canvi que demana temps, visió i, per descomptat, la implicació de les administracions, empreses i professionals. És una prioritat.

El moment és clau i greu. I totes les accions per a la recuperació del sector turístic contribuiran a consolidar la recuperació general. Per aconseguir la transformació del sector és també l’hora de fer front als reptes que el mateix sector ja tenia identificats abans de la Covid-19, als quals ara se n’hi afegeixen de nous. Parlo de la transformació digital dels negocis turístics, de la innovació com a pilar del turisme del futur i del coneixement i la formació com a palanques de canvi. Tenim capacitats, eines i professionals per assolir-los.

És el moment, doncs, de treballar per aconseguir el turisme que volem per a Barcelona, una ciutat que ha de ser destinació de referència a tot el món. La nostra cultura, els nostres valors, el nostre patrimoni i tots els factors que fan de Barcelona una ciutat única han de ser conjurar-se en un únic relat. Potent i singular. La tasca de les administracions, cap a l’exterior, és del tot imprescindible, i ja s’estan fent passes endavant amb projectes com ‘Barcelona al món’, que l’Ajuntament de Barcelona promou amb l’objectiu de tornar a impulsar la reputació i el posicionament internacional de la ciutat centrant-se, no només en la promoció turística, sinó també en la reactivació de l’economia.

Com a destinació, hem de ser capaços de contrastar a quina situació de futur arribaríem sense iniciar canvis en el model de turisme amb aquella que seria més ideal o desitjable, tenint en compte les circumstàncies específiques de Barcelona. Ara bé, ni tots els canvis són factibles ni es poden fer tots alhora. Un procés d’adaptació realista i compromès amb els nous reptes de futur és un plantejament possible i necessari per a la ciutat i per a les empreses. Tan necessari com revisar i ampliar els criteris de mesura d’impactes –positius i negatius– o explorar i avaluar diferents alternatives per poder decidir i actuar sobre àrees concretes. És a dir, plantar cara als problemes amb objectivitat i coneixement, i amb la ment oberta per trobar les millors solucions amb visió de futur. Calen nous lideratges que innovin en la manera de pensar i de fer.

Haurem de tenir molt present que, una vegada superada del tot aquesta pandèmia, poden sorgir altres amenaces globals que poden afectar el turisme d’una forma especial. Hem d’estar preparats. Com deia abans, l’objectiu prioritari és ara teixir un pla de xoc per a la plena recuperació del turisme, però essent conscients de la transcendència del moment i de l’envergadura del repte que tenim al davant. Estic convençuda que amb determinació, col·laboració i constància, la transformació del turisme construïda sobre les bases de la sostenibilitat, la innovació i el coneixement, i amb els valors de Barcelona al centre, serà una realitat. No podem entendre el futur del turisme d’una altra manera si volem que tingui futur.

La doctora Maria Abellanet és CEO del CETT

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram