Fa quatre dies, el Col·legi de Periodistes demanava condicions dignes per als periodistes locals de mitjans públics, tot obviant els privats. El CPC reconeix que els mitjans de proximitat són imprescindibles per acostar a la ciutadania el dia a dia dels pobles i ciutats i contribueixen de manera insubstituïble a l’enfortiment de la democràcia. S’entén que és una funció de públics i privats.

La nota del CPC passa per alt els greuges que moltes corporacions municipals mantenen de fa anys i panys amb els mitjans de comunicació –de pagament o gratuïts- que lluiten desigualment contra una competència deshonesta i abusiva. A Badalona l’hem tingut d’exemple durant anys.

Un estudi encarregat per l’ACPC denunciava fa anys aquesta competència indigna, que capgira el mercat publicitari –en competència il·lícita- a més de fer ús de l’erari públic. I no s’ha fet net. Badalona Comunicació explica en el seu web que és una empresa pública, multimèdia i local. Òbviament, és pública perquè la ciutadania de Badalona n’és la propietària. És multimèdia perquè gestiona tres mitjans de comunicació, en l’àmbit de la premsa escrita, la ràdio i la televisió. I és local perquè té com a funció explicar què passa a Badalona i a la seva gent. Però no en té pas l’exclusiva.

Els mitjans locals fomenten el diàleg obert, la transparència local i ofereixen una veu als sense veu

Fa anys que vaig darrere del Pla de Comunicació de l’Ajuntament badaloní. Ho he demanat personalment –en diferents moments- a Josep Viñeta, Oriol Lladó i Marcel Mauri. Sense èxit. Saben tots tres que la Comunicació local no només és pública, i que públic hauria de ser el Pla de Comunicació Local, que ha d’incloure també els mitjans privats.

El nou Consistori està disposat a reconèixer la riquesa dels mitjans de comunicació privats i independents? I si és així, quina serà la seva política cap als mateixos? Es farà públic un suport transparent per a tots? Com es planificarà la publicitat? La UNESCO reconeix que l’existència de mitjans locals és un signe de pluralisme, com ho és la diversitat dels continguts i la representació dels diferents grups i interessos d’una societat. Els mitjans locals fomenten el diàleg obert, la transparència local i ofereixen una veu als sense veu.