Ferran Falcó

Aquesta setmana Badalona ha estat present a l’esdeveniment més important que se celebra a Barcelona. El Mobile World Congress ha tornat a la capital i la fundació que porta el seu nom ha tirat endavant, conjuntament amb 18 ciutats de Catalunya, un programa alternatiu d’activitats que per primera vegada ha arribat a Badalona. Ha estat gràcies, especialment, a l’associació Restarting Badalona, que va tenir la idea de posar Badalona al mapa de la Mobile Week i va convèncer, primer, l’Hospital de Can Ruti i Badalona Serveis Assistencials perquè activessin el que ja fan d’innovador i ho mostressin obertament, conjuntament amb les empreses i start-ups que els fan costat. L’Ajuntament de Badalona, que va creure en la idea i va facilitar-ne tota l’organització, ha estat la palanca imprescindible perquè tot hagi pogut fer-se, utilitzant l’edifici del BCIN com a seu de la majoria de les demostracions i xerrades que s’han fet de manera telemàtica i presencial.

Tota aquesta mobilització ens ensenya que, quan volem, podem. Ens ensenya que alinear la societat civil i els sectors públic i privat és el triangle de l’èxit. I que ho és per a les petites coses, però també per a les grans. Hem fet la Mobile Week a Badalona, però hi podem fer molt més. De més dimensió, més transcendent i transformador.

D’exemples n’hi ha molts i ja els hem comentat en el passat. Però l’autopista continuarà sent el que és si no hi ha un lideratge que arrossegui la seva transformació. Si no posem en marxa el triangle de l’èxit. I queda clar que, per molt que hi hagi algunes petites passes caminades, fins que el Ple de l’Ajuntament de Badalona no hi dediqui temps i diners no hi haurà cap avenç concret que ens permeti veure-la com el que voldríem que fos. Podem dir que s’han fet algunes coses, però queda clar que cal empenta i determinació per fer-ne de més sòlides.

Ens convé deixar de pensar que aquí no pot ser i començar a pensar que aquí també pot ser

En el cas de la nova mobilitat, el repte a Badalona també és immens. Se n’ha parlat en aquesta Mobile Week. Badalona no disposa de prou carrils bici. Tampoc té cap pla per electrificar la mobilitat més enllà d’algun exemple “del que podria ser” que esperem veure els pròxims mesos, amb alguna instal·lació de recàrrega. Tampoc té cap servei de sharing de motos, ni de bicicletes ni de patinets. Manté una estructura d’oferta d’autobusos tradicional i no es pot plantejar en el curt termini cap nova infraestructura de transport col·lectiu. Es continua aparcant “com sempre”, no hi ha tecnologia associada a la senyalització semafòrica i anem fent la viu-viu.

Però el món avança, la tecnologia disponible és cada vegada més present en les decisions de compra dels ciutadans i les obligacions normatives en relació amb la reducció d’emissions estrenyen terminis. No sabem quants nous carrils de bicicletes s’habilitaran a Badalona, ni com es pot regular l’aparcament o la normativa urbanística per impulsar que els carrers i els edificis disposin de carregadors elèctrics. Tampoc sembla lògic que siguem “Barcelona” però no tinguem servei de Bicing, o que els privats no puguin portar a Badalona serveis compartits de mobilitat personal. Aquestes solucions són al mercat, existeixen. De fet, són a les principals ciutats del món. I per descomptat a ciutats de la nostra dimensió. Per això cal posar en marxa el triangle de l’èxit –la societat civil, el sector públic i el sector privat– per convertir Badalona en una ciutat on moure’s no sigui una molèstia per a tots, sinó una opció de qualitat. Que puguis agafar una bicicleta elèctrica i arribar al port, que allà hi hagi arribat el tramvia i puguis anar a Barcelona, i que per tornar puguis fer el trajecte invers. I això mateix en patinet i per agafar el metro, el bus o el tren. I que el cotxe elèctric tingui on carregar-se.

No és pas impossible, només cal deixar de banda la mentalitat aquella del regidor badaloní que un dia, fa molts anys, em va dir que no calien papereres, que la gent fes servir els contenidors dels carrers. O el que deia que no calia tenir teatre, que teníem Barcelona massa a prop. Ens convé deixar de pensar que aquí no pot ser i començar a pensar que aquí també pot ser. Com s’ha fet portant la Mobile Week a Badalona. Com es va fer quan es va tirar endavant el port, com s’hauria de fer a les Tres Xemeneies i com caldrà fer per esdevenir la ciutat de salut més important del nord metropolità. Tenim un munt de “Mobile Weeks” per fer, i un triangle de l’èxit que quan vol, pot.

Ferran Falcó, president de Restarting Badalona