La futura via ràpida que substituirà l’actual B-500 i que ha d’unir Badalona amb el Vallès tor­- na a estar d’actualitat, tot i que la seva construcció continua sent una incògnita. La setmana passada el Parlament de Catalunya va aprovar a petició del diputat del Partit Popular Josep Llobet que aquesta via no sigui de peatge, contràriament a com l’havia projectat l’anterior govern de la Generalitat. El motiu d’aquest canvi és que el govern d’Artur Mas pretén reduir els peatges a tot Catalunya. L’alcalde de Badalona, el popular Xavier Garcia Albiol, s’ha mostrat satisfet que la via no sigui de peatge, però ha remarcat a Línia Badalona que el més important és que comencin les obres i no tant si s’haurà de pagar per circular-hi. Albiol creu fonamental que tots els municipis afectats “facin pinya” per pressionar el govern de la Generalitat, però encara no s’ha reunit amb cap alcalde. A qui sí pensa demanar una reunió a partir de setembre és al conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder. Però si hi ha un polític a Badalona ha fet de la B-500 el seu cavall de batalla particular és el líder de CiU i nou diputat, Ferran Falcó, qui opina que aquest canvi de rumb pot endarrerir encara més l’inici de les obres, ja que sense peatge no hi ha retorn econòmic i per tant la Generalitat hauria d’assumir íntegrament el cost de l’actuació, que ronda els 400 milions d’euros. Fonts de l’empresa pública adjudicatària, Tabasa, han assegurat però a aquest periòdic que el fet que hi hagi o no peatge no farà que les obres s’executin amb més o menys celeritat, i com exemple han citat el cas del carril VAO sense peatge que l’empresa està construint a la C-58.

UNA DEMANDA EMPRESARIAL

La remodelació de la B-500, que actualment és una carretera d’un sol carril per sentit que enllaça el centre de Badalona amb el centre de Mollet, és un somni no només per a alguns polítics, sinó també per a molts empresaris. De fet, gran part de l’entramat empresarial -tant de Badalona com del Vallès- té moltes esperances dipositades en aquesta carretera. Asseguren que un cop estigui finalitzada podrà reactivar de manera molt important els polígons industrials de la nostra ciutat i també atraure noves empreses per instal·lar aquí la seva seu. Ara, amb un sol carril per sentit i línia contínua, només és notícia a l’hivern per les esllevissades i a l’estiu pels accidents amb ciclistes.

La construcció d’una via ràpida també facilitaria que milers de vallesans vinguessin de compres o a les platges de Badalona i ajudessin a reactivar una malmesa economia local. A Ole Thorson, expert en mobilitat i seguretat viària, defensa el projecte però li preocupa que no es potenciï el transport públic, com l’autobús, perquè els usuaris tinguin una alternativa al cotxe. Per a Thorson “és fonamental alleugerir l’actual trànsit del Nus de la Trinitat, i una manera de fer-ho seria construint la B-500”.

ESTAT DEL PROJECTE

Tot i les novetats a la cambra catalana, el projecte continua el seu curs. Ja s’ha tancat el període d’al·legacions que podien presentar els veïns i municipis afectats a la proposta elaborada per Tabasa, i ara aquesta empresa pública té de termini fins a finals de setembre per donar-hi resposta.Si el projecte inicial fos vàlid, el govern de la Generalitat podria encarregar la construcció del nou vial a partir de principis d’octubre. La man­ca de pressupost i la necessitat d’altres infraestructures similars -com el túnel d’Horta de Barcelona- són els principals esculls de la nova B-500.

SOBRE TABASA

El Banc Europeu d’Inversions ha concedit a Tabasa un crèdit de 125 milions d’euros perquè pugui tirar endavant els seus projectes. Aquesta mesura intenta facilitar crèdit a les empreses públiques solvents perquè no aturin les actuacions que tenen previstes. Tabasa, a part d’encarregar-se de construir la nova B-500, té la concessió dels túnels de Vallvi­- drera. Està participada en un 96% per la Generalitat de Catalunya i l’any passat va tenir uns beneficis de 8,2 milions d’euros. Lluís Recoder (CiU), en va ser conseller quan era alcalde de Sant Cugat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram