Desenes de cotxes aparcats al carril bici del carrer Pomar de Baix de Badalona. Foto: Massa Crítica Badalona

La bicicleta continua sent una de les assignatures pendents al Barcelonès Nord. Un estudi de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), en col·laboració amb l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), ha identificat sis punts negres a la zona amb una alta concentració d’accidents on s’hi han vist involucrats ciclistes.

Malgrat que la investigació conclou que la sinistralitat en dues rodes segueix sent reduïda en comparació amb la d’altres mitjans de transport, les dades facilitades pel Servei Català de Trànsit (SCT) dibuixen un total de 7.577 accidents de bicicleta a l’àrea metropolitana els últims 10 anys, un miler dels quals aproximadament haurien tingut lloc al Barcelonès Nord.

EL PORT, LA PLANA I EL PASSEIG
Badalona és el municipi que registra una major concentració de sinistres i també lidera el rànquing de la zona pel que fa a punts negres amb tres. L’entrada al Port de Badalona és l’indret més conflictiu de la ciutat, ja que des del 2010 ha estat l’escenari d’una trentena d’accidents amb ciclistes. També la carretera de Mataró que connecta amb la població veïna de Montgat i la façana marítima del polígon industrial de Badalona Nord registren prop d’una vintena de sinistres.

Tanmateix, un dels punts negres més preocupants són les rodalies de la plaça de la Plana, on en un espai molt reduït ja s’han produït més d’una quinzena de sinistres, entre els quals hi ha dues morts. Si ampliem el radi d’anàlisi fins a l’avinguda de Sant Ignasi de Loiola, la xifra d’incidents es dispara fins a fregar el mig centenar.

EL BESÒS I EL PARC FLUVIAL
La segona població de la zona amb més punts negres és Sant Adrià de Besòs amb dos. En aquest cas, els dos indrets conflictius estan situats en un dels marges del riu Besòs: un a l’avinguda d’Eduard Maristany, a l’altura del pont del Ferrocarril i molt a prop de l’Institut Vázquez Montalbán, i l’altre al passeig de la Rambleta, al costat del Centre d’Atenció Primària (CAP) del Doctor Barraquer. Ambdós punts registren una vintena d’accidents cadascun amb ciclistes implicats.

L’última zona d’alta concentració d’accidents del Barcelonès Nord està situada a Santa Coloma de Gramenet, en concret a les rodalies del Parc Fluvial del Besòs, a l’altura del pont Can Peixauet i al límit del barri barceloní del Bon Pastor. Segons les dades de Trànsit, en aquest punt s’hi han produït una trentena d’accidents els últims deu anys.

CONTUNDÈNCIA I PACIFICACIÓ
Coincidint amb la publicació dels resultats de l’estudi de l’AMB, l’entitat Massa Crítica Badalona denunciava la setmana passada que l’executiu encapçalat per Xavier García Albiol estava permetent aparcar en horari nocturn al carril bici del carrer Pomar de Baix, un dels trams del projecte metropolità Bicivia que ha de connectar –un cop inaugurat– Badalona i Montgat. El grup municipal de Guanyem es va fer ressò de la reclamació i va decidir portar el cas a l’AMB, que ha finançat la meitat del cost de la via pedalable amb una subvenció que no preveu que el carril es pugui fer servir com a aparcament.

La setmana passada també es va presentar en societat la plataforma Pacifiquem Badalona, una nova entitat que vol fer pressió per culminar el projecte per pacificar el carrer Francesc Layret.

L'aprovació del carril bici entre Badalona i Montgat es rep amb escepticisme