Una imatge de fa trenta anys. Badalona Comunicació

Avui fa exactament trenta anys la veu de la periodista Sílvia Puértolas, presentadora del programa El Badiu, donava la benvinguda als primers oients de Ràdio Ciutat de Badalona (RCB). Aquesta fita, que anys enrere suposava una utopia per motius tècnics i sobretot polítics, va significar un gran pas per a la ciutat; una Badalona que fins aleshores només comptava amb mitjans de comunicació escrits. “Cada dia s’havia d’ajustar l’antena o un equip, i la calor d’aquell juliol, en uns estudis sense aire condicionat, va resultar esgotadora”, recorda d’aquells primers dies Jordi Martí, actual cap d’Informatius de Badalona Comunicació i codirector de El Badiu. Martí valora molt positivament la professionalització que ha patit la ràdio municipal i els seus treballadors, ja que durant els anys vuitanta hi havia més il·lusió que no pas coneixements. En aquest mateix sentit s’expressa l’actual gerent de Badalona Comunicació, Joan Montornés, qui qualifica d’ “enorme” la transformació que ha viscut la ràdio municipal, “una emissora especialitzada en Badalona a qui els seus oients exigeixen molt”. Segons Montornés, la professionalitat dels periodistes d’ RCB ha quedat repetidament contrastada –amb nombrosos premis aconseguits per alguns dels seus programes-, però “cal continuar demostrant que la informació de proximitat és necessària i també adaptar-se a la nova era tecnològica”. En aquest punt Badalona Comunicació (empresa municipal que aglutina RCB, Badalona Televisió i la revista Bétulo) té bona part dels deures fets. A data d’avui tant la ràdio com la televisió es poden seguir per la TDT a tot el Barcelonès, amb una audiència potencial de prop de tres milions de persones, i els programes d’ambdós mitjans es poden descarregar d’internet, plataforma a través de la qual es pot seguir la ràdio en directe.

La Penya és un club que que ha arribat al més alt en el món del bàsquet, però no compta amb els recursos econòmics dels grans equips. Aquesta manca, però, la supleix amb una bona pedrera; és a dir, amb capital humà. Això és el mateix que li passa a la ràdio municipal, un mitjà on hi treballen grans professionals. Igual que el Joventut, de tant en tant s’ha de lamentar la marxa d’un Ricky Rubio, que busca cotes més altes i es trasllada a mitjans de comunicació més grans. Alguns d’aquests casos són Joan Torruella i Lídia Heredia (TV3), Jordi Duran (Comràdio), o més recentment Núria Coll (Catalunya Ràdio) i Gemma Liñán (Rac1). Aquest fet comporta que cada any hi hagi noves fornades de periodistes a la casa que conviuen amb autèntics veterans que hi són des de la fundació.

BADALONA COM A CAPITAL

A les darreres eleccions municipals va quedar palès que el que passa a Badalona no només interessa als badalonins sinó a tot el país. I és que el dia a dia d’una ciutat tant complexa i poblada com Badalona – la tercera de Catalunya- acostuma a saltar a la plana nacional dels diaris, ràdios i televisions. “El Barcelonès Nord és una àrea molt interessant periodísticament parlant, però ni els agents polítics, ni els econòmics, ni els socials han sabut aprofitar els mitjans de comunicació que els oferia el territori”, afirma Sara Muñoz, periodista del diari El Punt amb més d’una dècada de feina de ciutat a les esquenes. Muñoz, que lamenta que a Badalona no sempre s’hagi donat la transparència desitjada, reconeix que el ‘fenomen Garcia Albiol’ ha donat un gir en la presència de la ciutat als mitjans nacionals, un gir que “ni les altres forces polítiques ni la societat civil organitzada han sabut contrarestar”. I precisament ara és quan el mitjà local té més importància que mai. Segons Martí, RCB té la obligació d’explicar als veïns què està passant al costat de casa seva, i en aquesta tasca té més responsabilitat que els mitjans generalistes.

REPTES DE FUTUR

Arribar fins aquí ja és molt, però això no vol dir que RCB tingui el futur assegurat. Primer de tot caldrà que optimitzi encara més els seus recursos, ja que la crisi fa minvar inexorablement el seu pressupost. Però a part de les finances, és necessari obrir noves vies – sobretot digitals- per arribar a la ciutadania perquè, tal i com afirma Jordi Martí, “sempre hi haurà persones interessades en Badalona”. D’altra ban­- da, necessitarà donar-se a conèixer més per tota la ciutat ja que a dia d’avui encara hi ha veïns que desconeixen l’existència de la ràdio; i sobretot haurà de saber aportar valor afegit per competir amb les altres emissores sense caure en el parany d’esdevenir una ràdio fórmula o una emissora dedicada a la xafarderia o la polèmica. Les bases estan assentades, les orelles disposades i els professionals preparats. Per seguir bufant es- ­pelmes només caldrà seguir fent bé les coses; una tasca gens fàcil.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram