Òscar Camps a l’interior de l’Open Arms. Foto: Anton Rosa

El vaixell de Proactiva Open Arms atracava dijous passat a la terminal nord del Port de Barcelona. La portentosa embarcació feia escala a la ciutat entre creuers i iots de luxe de camí a Borriana, on serà reparada per poder tornar a pentinar la costa italiana. Allà es retrobarà amb l’Aylan Kurdi, un altre d’aquests salvavides que treballen per rescatar les milers de persones que es juguen la vida cada dia per creuar el Mediterrani.

“Estem tots fora de combat. Com més gent faci donacions abans podrem tornar a la feina i més legitimitat tindrem per fer-la”, explica Òscar Camps, fundador de l’ONG badalonina. L’entitat necessita un total de 800.000 euros per posar a punt l’Open Arms, dels quals ja ha aconseguit recaptar-ne 425.000, i confia a poder tornar a sortir a mar en dos mesos.

Després de mig segle i amb dues voltes al món a l’esquena, el motor del vaixell insígnia de l’ONG catalana ha dit prou: un dels 12 cilindres ha deixat de funcionar i tant la bomba injectora com el regulador de velocitat registren problemes regularment. “Hem esgotat les possibilitats tècniques. Amb una embarcació en aquestes condicions donem peu a què ens parin en qualsevol moment per qualsevol excusa”, apunta Camps. Pel fundador de l’entitat, la millor opció seria poder comprar un nou vaixell i adapaptar-lo perquè pugui servir per rescatar persones, una operació que costaria prop de 2,5 milions d’euros.

Malgrat els greus problemes en el motor, el motiu de la tornada de l’Open Arms a aigües espanyoles ha estat un altre. A l’última inspecció tècnica, que va durar 12 hores i els va tenir cinc dies aturats en un port italià, les autoritats van constatar deficiències en la gestió de les aigües fecals dels més de 350 immigrants que duien a bord. “Havies de fer cua per anar al lavabo abans de tenir-ne ganes per no fer-t’ho a sobre”, assenyala Camps. Per l’activista, situacions tan extremes com aquesta posen de manifest la importància de la feina que fa l’anomenada flota humanitària a les costes grega i italiana. “En poc més de dos anys s’ha organitzat una xarxa civil que substitueix el sistema oficial. El rescat és una obligació dels estats, però si no ho fem nosaltres, no ho fa ningú”, apunta.

CANVI DE DISCURS
Un cop recaptat el mínim necessari per reparar el vaixell, Proactiva Open Arms tornarà a l’activitat, aquest cop, però, amb una premissa clara: visibilitzar el problema. “La prioritat és rescatar-los, però si volem canviar el discurs, ens ha de seguir molta més gent. Necessitem més testimonis, documentar-ho tot”, afirma Camps. El fundador de l’ONG badalonina veu en la informació el gran mecanisme per trencar el “silenci” imposat per les autoritats. “És innegable dir que la Unió Europea no sap què està passant. Al Mediterrani hem vist més submarins que balenes. És un dels mars més militaritzats del planeta”.

El passat 10 de febrer, l’Ajuntament de Badalona atorgava la màxima distinció de la ciutat als voluntaris de Proactiva Open Arms en un acte solemne al plenari. “El detall s’agraeix, però el reconeixement no servirà per reparar aquest vaixell”, sentencia Camps.