Una cinquantena de badalonins es van manifestar dissabte per reclamar més espai per als vianants i menys per als cotxes. Foto: Badalona pel Clima

Mig centenar de persones van participar dissabte en una marxa de protesta pels carrers de Badalona sota el lema Recuperem la ciutat, confinem els cotxes. La concentració -convocada per diverses entitats ecologistes- reclamava la pacificació del carrer Francesc Layret, una de les grans vies que vertebren el centre de la ciutat. Des de l’inici de la desescalada i per garantir la distància de seguretat entre vianants, aquesta artèria badalonina ha estat tallada al trànsit durant els caps de setmana. La gran acollida de la iniciativa ha portat el nou govern a convertir-la en una mesura permanent.

“El desconfinament és una bona oportunitat per impulsar iniciatives, però hem de continuar fent pressió perquè això no es quedi aquí”, assenyala la Judit, membre del col·lectiu de la Massa Crítica. Aquesta agrupació d’usuaris de la bicicleta celebra la decisió d’ampliar el tall de la circulació a tots els caps de setmana i dies festius, però considera que encara queda molt camí per recórrer i que, en aquest àmbit, Badalona encara va a remolc d’altres ciutats veïnes com Barcelona o Santa Coloma de Gramenet. Entre les idees “fàcils i amb poc pressupost” que proposa el col·lectiu en clau bicicleta, la creació de dos carrils -indicats amb pintura a l’asfalt- a la rambla de Sant Joan i al lateral de la C-31 i la finalització dels trams de la Bicivia, que han de connectar Barcelona i Montgat via Badalona.

CAN ZAM I UN PLA AMBICIÓS
Aquesta barreja de sensacions també es va viure a Santa Coloma de Gramenet, on la decisió de l’Ajuntament de retirar les tanques i reobrir la zona tancada del parc de Can Zam es va rebre amb cautela. “És un bon primer pas, però persistirem perquè es treguin les tanques completament”, apuntava a través de les xarxes socials l’agrupació Rebel·lió o Extinció Gramenet. En un comunicat, la plataforma veïnal demanava compromís als grups municipals per implementar mesures urgents que permetessin mantenir la reducció del 54% dels nivells de contaminació que es va assolir durant els mesos desconfinament.

La resposta del consistori va ser el desplegament d’un ambiciós pla de pacificació, on s’apostava per tallar el trànsit de fins a 25 carrers del municipi, alliberant així un total de 36.000 metres quadrats exclusius per a la circulació dels vianants a peu i en bicicleta. Per acompanyar aquesta iniciativa, l’executiu liderat per Núria Parlon també va presentar en col·laboració amb la Xarxa de Ciutats que Caminen el mapa Metrominut, que ofereix als veïns i veïnes informació sobre les distàncies i el temps que es triga desplaçant-se caminant entre diferents punts de la ciutat.

Al municipi veí de Sant Adrià de Besòs, la gran aposta del consistori ha estat recuperar la pacificació durant els caps de setmana de l’avinguda de Catalunya, des de la plaça de la Vila fins a l’avinguda de Pi i Margall. La mesura -que va ser proposada pel grup municipal d’ERC i va tornar-se a implementar el passat 9 de maig- es va deixar de fer amb l’entrada en vigor del confinament per a poder concentrar els efectius desplegats en altres tasques de major prioritat.

PROPOSTA “POSPOSADA”
L’Ajuntament de Tiana ha anunciat aquest dimecres que el projecte de pacificació de l’avinguda Isaac Albéniz queda “posposat” a l’espera de la celebració d’una nova reunió amb comerciants i veïns de la zona on s’anunciaran “canvis”. La proposta inicial contemplava la instal·lació de dos semàfors per al control del trànsit entre el carrer de Sant Jaume i el carrer d’Antoni Clapés.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram