Alumnes Institut Les Vinyes

Un grup dels alumnes que han participat en el projecte. Foto: ACPP

L’Institut Les Vinyes de Santa Coloma de Gramenet ha treballat aquest curs en un projecte pioner per combatre l’efecte hivernacle. La iniciativa, impulsada per l’ONG Assemblea de Cooperació per la Pau (ACPP), ha comptat amb la participació d’una cinquantena d’alumnes d’aquest centre ubicat al barri de Singuerlín, que han calculat la petjada de carboni anual de l’equipament educatiu i han proposat mesures per reduir-la.

“El projecte neix després d’un procés d’anàlisi sobre diferents problemàtiques de justícia ambiental. Ens vam adonar que molts equipaments no compleixen la Llei 16/2017, que diu que s’ha de fer un inventari dels gasos d’efecte hivernacle que generen, i vam decidir veure com podíem aplicar-ho a nivell educatiu”, explica Carolina Pascual, la tècnica de l’ACPP que ha treballat en la iniciativa. La proposta va arribar a mans del professorat de Les Vinyes, que de seguida va implicar-se en la iniciativa, que va arrencar amb un procés de formació a l’octubre en el qual van participar alumnes dels cursos de 4t d’ESO i Batxillerat.

Després de prop de sis mesos treballant en el projecte, els estudiants participants presentaven la setmana passada els resultats de l’estudi en un acte a la Biblioteca de Singuerlín. En total, la petjada de carboni del centre educatiu durant aquest curs escolar és de 134,1 tones de diòxid de carboni, unes xifres que, energèticament parlant, serien equivalents a carregar un telèfon mòbil gairebé 16 milions de vegades.

Amb l’objectiu de reduir aquesta petjada, els alumnes van proposar una sèrie de mesures, com ara la instal·lació de panells solars, l’aprofitament de les zones verdes del centre o la introducció de polítiques de reciclatge. “Només la separació dels residus ja implica generar prop de dues tones menys de diòxid de carboni”, apunta Pascual, que celebra la predisposició de la direcció de l’institut per aplicar les propostes.

Precisament, la gran acollida de la iniciativa ha portat l’ACPP a valorar la possibilitat de replicar el projecte en altres centres.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram