El sector del periodisme torna a ser notícia; i quan el missatger esdevé el protagonista, no és bon senyal. En els darrers dies hem conegut la fusió total de dues capçaleres (Avui i El Punt) i continuem sent testimonis d’un degoteig d’ERE’s que afecta a diferents mitjans. Avui però, no vull parlar de l’estat crític en què es troba el sector, comparable a d’altres on els acomiadaments o reajustos estan a l’ordre del dia. M’agradaria parlar en canvi de la premsa groga, una disciplina que potencia titulars catastròfics; crims; adulteris o la corrupció amb l’única finalitat de guanyar parròquia. El concepte va néixer a finals del segle XIX, quan al diari The World -propietat de Joseph Pulitzer- hi va començar a aparèixer un personatge anomenat The Yellow Kid que portava una samarreta groga. The World lluitava amb el New York Journal de R. Hearst per aconseguir més lectors, i tota estratègia era vàlida. Actualment, el millor hereu d’aquesta escola és el setmanari anglès News of the World, propietat del magnat dels mitjans de comunicació Rupert Murdoch (qui té en nòmina, entre d’altres, a l’expresident Aznar). La dita diu que a tot porc li arriba el seu SantMartí, i el mateix li ha passat a aquesta publicació, que amb 168 anys d’història ha hagut de tancar després que transcendís que han punxant reiteradament trucades telefòniques de famosos per aconseguir carnassa i omplir les pàgines del setmanal. Tot i que aquest tancament suposi l’acomiadament de prop de 300 persones (em nego a anomenar-los periodistes) no puc amagar la meva satisfacció. Encara queden empresaris amb ganes de forrar-se venent desgràcies, però espero que aquest cas ajudi a que alguns d’ells es replantegin el model de negoci, i que els mitjans que quedin després d’aquest tsunami econòmic es dediquin només al que marca l’ofici.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram