En el marc de la crisi del coronavirus, l’AMB ha pres una sèrie de decisions per adaptar el servei del transport públic metropolità a la nova situació. En aquest sentit, una de les mesures més destacades, aprovades en el marc de l’Autoritat Metropolitana del Transport (ATM) amb el suport de l’AMB, és la gratuïtat de tot el servei per als treballadors essencials i els viatgers autoritzats.  La suspensió del pagament va entrar en vigor el 2 d’abril i es mantindrà fins al 9 d’abril. La decisió, expliquen des de l’ATM, “és un petit reconeixement a la tasca d’aquestes persones durant un període de màxima excepcionalitat”.

Tots aquests treballadors essencials i els viatgers autoritzats han de seguir validant el bitllet,  tot i que l’acció no tindrà cap efecte. De fet, es pot fer amb un bitllet caducat o esgotat. Si és un títol vigent, no es descomptarà el viatge. Cal remarcar també que la policia té l’encàrrec de fer complir les restriccions en els desplaçaments i que en qualsevol moment pot demanar a qualsevol persona l’acreditació sobre si té l’autorització per fer servir el transport o no.

OFERTA AJUSTADA
D’altra banda, la nova situació provocada pel coronavirus també ha fet que s’hagi reduït i ajustat l’oferta del bus metropolità de l’AMB, amb una afluència del 92% menys respecte dels dies habituals. Així doncs, en el cas del Bus Metropolità diürn es presta un servei equivalent al 52% d’un dia feiner normal, mentre que els caps de setmana es faran ajustos puntuals. Pel que fa al Nitbus, que té 21 línies diferents i arriba a 18 localitats, s’ha reduït l’oferta al 38%. Això suposa una freqüència de pas d’entre 40 i 60 minuts. També s’han suspès temporalment tres línies (N10, N18 i N26) concretes que tenien una demanda gairebé nul·la o alternatives amb altres línies. En paral·lel, l’aforament a tots els busos s’ha limitat al 33% de la seva capacitat màxima.

Una altra de les decisions que ha pres l’AMB ha estat la d’augmentar la desinfecció dels vehicles i protegir els seus conductors. Es fa una neteja diària amb productes específics, al mateix temps que s’ha aïllat l’espai del conductor, la primera porta d’accés a l’autobús no es fa servir i s’ha eliminat la venda de bitllets a bord.

EL TAXI, AL 20%
Pel que fa al taxi, la flota de l’AMB que atén diàriament la demanda del servei ha passat a ser del 20%. La mesura estarà vigent durant l’estat d’alarma i inclou altres restriccions.  Els taxis només admetran un passatger, llevat que s’acompanyi a discapacitats, menors o gent gran. També es prioritzarà el pagament telemàtic. La nova oferta s’ajusta a la demanda actual, ja que havia caigut un 95% en serveis al carrer i un 85% en serveis a empreses.  Pel que fa a la neteja, els conductors han de complir les recomanacions de prevenció i higiene marcades per les autoritats sanitàries i, un cop al dia, han de netejar i desinfectar les superfícies i els objectes de contacte freqüent.

ALTRES SERVEIS
El nou escenari provocat pel coronavirus també ha causat la modificació o supressió temporal d’altres serveis que ofereix l’AMB al conjunt de la metròpolis de Barcelona. Per exemple, s’ha suspès fins a nou avís el servei d’e-Bicibox, la bicicleta pública compartida de la metròpolis de Barcelona. Una altra decisió és la de no multar a les zones d’estacionament regulat del servei Aparcament Metropolità AMB dels 6 municipis que en tenen. Seguint amb els aparcaments, s’ha suspès el servei Park&Ride, mentre que la darrera suspensió té a veure amb el servei de la línia A2 de l’Aerobús amb motiu del tancament de la Terminal 2 de l’aeroport. La línia A1 segueix activa però amb oferta reduïda.

Contingut elaborat amb la col·laboració de l’AMB.