Una de les parelles del projecte Rossinyol a Sant Adrià. Foto: Ajuntament

Emmirallar-se en referents positius i evidenciar que el món no acaba a Sant Adrià. Aquest és el principal objectiu que persegueix el projecte Rossinyol, una iniciativa de mentoria impulsada per la Fundació Servei Solidari, en la qual participen estudiants universitaris i alumnes de barris amb una alta taxa de fracàs escolar arreu de Catalunya. Des de finals de novembre, el projecte és una realitat a la ciutat. Hi participen sis alumnes de l’Institut Manuel Vázquez Montalbán i de l’Institut Escola Sant Adrià i sis mentors de l’Escola d’Enginyeria de Barcelona Est (EEBE) de la UPC, ubicada al Campus Diagonal-Besòs. Després del primer contacte, durant les últimes setmanes del 2017 uns i altres van fer les primeres trobades.

EXPECTATIVES D’ÈXIT
La mentoria és un mètode a través del qual una persona ofereix el seu temps per donar suport i encoratjar altres persones en situació de desavantatge. Això és precisament el que fan els alumnes de l’EEBE amb els joves dels instituts adrianencs i en el cas de l’Institut Escola, ubicat a la Mina, els seus responsables estan molt esperançats amb el projecte Rossinyol. “Els nostres alumnes tenen una visió molt parcial del món i en molts casos no surten mai del barri. Volem ensenyar-los que més enllà de Diagonal Mar hi ha vida”, explica la directora del centre, Marta del Campo.

A banda de la feina per ampliar horitzons que es fa quotidianament al centre, del Campo defensa els beneficis de posar en contacte els alumnes amb estudiants de la UPC. “Conviure amb gent que ha seguit estudiant després de l’educació obligatòria pot generar-los expectatives d’èxit i fer que confiïn en la feina que fan a l’escola”, assenyala la directora. “Un altre objectiu és que les famílies s’impliquin més en l’educació dels seus fills”, apunta el coordinador pedagògic de secundària del centre, Agustí Clua. I és que segons els responsables de l’institut escola, l’acompanyament educatiu de la majoria de pares i mares és baix.

MUSEUS, CINEMA O ESPORT
La relació de mentoria s’estableix a partir d’una quedada setmanal com a mínim de tres hores. En aquesta estona, la parella pot anar al cinema, fer una visita a algun equipament cultural o practicar esport. “Nosaltres vam especificar el perfil de cada alumne perquè el projecte tingués en compte els seus gustos a l’hora d’assignar-los un mentor. L’han clavat”, assegura Clua.

El projecte Rossinyol es desenvoluparà durant tot el curs i del Campo també creu que pot ser una eina d’aprenentatge per als estudiants universitaris. I és que més enllà de generar expectatives de futur als joves de Sant Adrià, els estudiants de la UPC poden esborrar prejudicis i clixés habituals sobre els barris on la desigualtat és el pa de cada dia. “Poden descobrir que els nostres alumnes són persones meravelloses”, defensa la directora de l’Institut Escola.

Una consideració que, per molt òbvia que sigui, encara és difícil d’assumir per molts. “Quan els alumnes surten de la Mina se senten insegurs. Quan van fora són els gitanos i se senten observats i agredits”, explica del Campo. El projecte Rossinyol, doncs, ha de servir per trencar barreres i ensenyar que ningú ha d’estar condemnat a la marginalitat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram