La manifestació va aplegar més d’un miler de persones. Foto: Twitter (@genisbarrera)

Dissabte més d’un miler de persones van unir el Tram Besòs i el Tram Baix. Ho van fer a peu amb una marxa de dues capçaleres que van sortir de Francesc Macià i de les Glòries, a Barcelona, per confluir a la plaça Verdaguer. Ben aviat esperen que aquest trajecte es pugui fer amb tramvia.

Unes 1.200 persones, segons xifres de la Guàrdia Urbana de Barcelona i els organitzadors, van prendre part així en la primera gran mobilització convocada per la plataforma Units pel Tram , que reclama la unió del Tram Baix i el Tram Besòs per la Diagonal i agrupa associacions de veïns, plataformes, col·lectius i sindicats de tota l’àrea metropolitana. La partida de 400.000 euros per redactar el projecte d’unió entre les dues línies ha caigut dels pressupostos de l’Ajuntament barceloní i el govern d’Ada Colau justifica el fre al projecte per la manca de suport de la resta de grups municipals.

Units pel Tram, però, no tira la tovallola i compta amb el suport veïnal del Barcelonès Nord, que veu en l’enllaç dels tramvies un benefici per a l’àrea metropolitana.

MEDI AMBIENT I ACCESSIBILITAT
La Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (Confavc) ha convertit aquesta reclamació en un cavall de batalla i a la comarca ha trobat el suport de la Federació d’Associacions de Veïns de Badalona (Favb) o de l’Associació de Veïns de Sant Joan Baptista de Sant Adrià, entre d’altres. “Fins ara el debat s’ha abordat des de Barcelona però és una qüestió metropolitana”, defensa el president de la Confavc, Jordi Giró.

La connexió dels tramvies per la Diagonal permetria unir el Barcelonès amb el Baix Llobregat i els impulsors de la demanda hi veuen diversos beneficis. “Suposaria un benefici mediambiental molt evident perquè es reduiria l’ús del vehicle privat. A més, significaria que la gent del Baix ho tingués més fàcil per venir aquí i sortiríem guanyant econòmicament”, argumenta el president de la Favb, Julio Molina. “També hi ha factors molt evidents com l’estalvi de temps que suposaria per als usuaris així com la millor accessibilitat al transport”, afegeix Giró. En aquest sentit, part del col·lectiu de persones amb diversitat funcional s’ha fet seva la reivindicació, ja que fer servir al Tram no requereixi pujar ni baixar escales.

Per la seva banda, el president de l’Associació de Veïns de Sant Joan Baptista també en defensa els beneficis i assenyala com a exemple la connexió entre els camps universitaris que la universitat Politècnica de Catalunya (UPC) té a la Zona Universitària i al Besòs.

SUPORT POLÍTIC
A banda de comptar amb un ampli suport veïnal, a la manifestació de dissabte també hi van fer acte de presència diversos representants polítics, com l’alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, així com membres d’ERC, PSC o els comuns de tota l’àrea metropolitana. “Valorem molt positivament la manifestació, que va servir per demanar la fi del bloqueig polític que viu el projecte”, explica el portaveu d’Units pel Tram, Humbert Blanco.

Un cop feta la mobilització, ara la plataforma vol iniciar converses amb partits polítics per intentar eixamplar el múscul de la reivindicació. Per a Blanco, unir els 4 kilòmetres que separen el Besòs del Llobregat serviria per “revitalitzar” els municipis per on passi el tramvia i assegura que el projecte permetria reorganitzar les línies d’autobús que passen per la Diagonal per fer-les més efectives.

REVISAR LA CONCESSIÓ
A la llista de millores que suposaria el projecte segons Units pel Tram, encara n’hi ha una altra: revisar la naturalesa privada de la concessió del transport.

Ara la concessionària del servei és l’empresa privada Tram –presidida per l’exconseller Felip Puig– i el contracte d’adjudicació caduca el 2032. Blanco i la resta de fonts favorables a la unió del tramvia consultades per Línia Nord defensen que la connexió per la Diagonal podria obrir la porta a la possibilitat que el tramvia fos explotat per l’administració pública. “Si es fa, s’hauria de revisar la concessió”, defensa el portaveu d’Units pel Tram.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram