Una de les bateries del parc del Turó Caritg. Foto: Ajuntament
L’Ajuntament de Badalona ha presentat aquest dimarts els seus plans per transformar el Turó d’en Caritg. El parc, d’uns 100.000 metres quadrats, rebrà una inversió de 9 milions per fer una reforma integral de l’espai i museïtzar-lo. Les obres, que seran redactades per l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), el govern local preveu que comencin durant l’actual mandat.
L’alcalde Xavier Garcia Albiol ha destacat que aquest projecte “transformarà l’entorn des del punt de vista del medi ambient i dotarà Badalona d’un gran pulmó verd per a les pròximes dècades”. A més, ha afegit que el formarà part d’un “nou eix central de referència a la ciutat que anirà des de la muntanya fins al mar, convertint-lo en un referent dins l’àrea metropolitana”.
Albiol ha recordat que el Turó d’en Caritg no ha tingut un manteniment adequat des de 1992, fet que ha provocat una important degradació del parc. De fet, és una de les grans reivindicacions veïnals dels ciutadans de l’entorn.
“Mai l’Ajuntament havia destinat tants diners a la recuperació d’un parc com fins ara, perquè aquest Parc del Turó d’en Caritg forma part de la transformació que volem per a Badalona”, ha assegurat Albiol.
Reforma i reforestació
El projecte inclou una reforestació massiva, la millora dels accessos, l’eficiència energètica i la transformació de la plaça del Centenari, que passarà de ser un espai de ciment a una zona verda.
El nou parc serà autosuficient pel que fa al reg, ja que es canalitzaran les aigües freàtiques recollides a la torre d’aigües de l’Escorxador. A més, es renovaran els miradors, oferint unes vistes panoràmiques úniques de la ciutat.
Recuperar les antigues bateries
Aquesta inversió també estarà destinada a la recuperació de les antigues bateries de canons que l’exèrcit havia instal·lat al turó durant el segle passat com a posició defensiva aprofitant la situació privilegiada sobre el mar.
L’objectiu de l’Ajuntament és crear un espai museístic per recordar el passat militar de la zona i, amb col·laboració de l’Ajuntament, també la transformació urbanística dels barris de La Salut i Sistrells. Aquesta actuació es farà en dues fases, amb una primera intervenció en una de les bateries i una segona amb les dues restants.