Desenes de veïns van participar en les protestes d’ahir. Foto: Stop Pujades

El 2018 ha començat amb un encariment mitjà del 2% dels bitllets de transport públic a l’àrea metropolitana, la qual cosa ha suposat que la T-10 -el títol més utilitzat- passi a valdre 10,20 euros. En aquest escenari, ha revifat la Plataforma Stop Pujades de Transport, contrària a l’increment de preus i que va protagonitzar diverses accions de protesta durant el 2014. Ara torna a la càrrega, reivindicant un transport públic més assequible.

Després d’una primera acció a l’estació de La Sagrera el 3 de gener, diversos municipis han treballat per dotar de múscul la plataforma a nivell local i ahir a la tarda centenars de persones van omplir 23 estacions de Metro de l’àrea metropolitana. Al Barcelonès Nord, els epicentres de les mobilitzacions van ser les estacions de Badalona Pompeu Fabra i Santa Coloma, les dues ciutats de la comarca on la plataforma està més organitzada.

De fet, Santa Coloma va ser una de les ciutats metropolitanes on més fort era el col·lectiu el 2014, mentre que a Badalona de moment són persones vinculades a la Plataforma d’Afectats per la Crisi qui convoca les mobilitzacions d’Stop Pujades a la ciutat. Ahir, a les dues estacions els manifestants van obrir les portes d’accés a les andanes per deixar que els passatgers hi accedissin sense pagar. Les pròximes mobilitzacions es decidiran de forma consensuada entre els diferents nuclis locals i les línies estratègiques es començaran a traçar la setmana que ve en una assemblea general.

TEIXIR ALIANCES
Amb l’experiència del 2014, la plataforma aposta per enfortir dues vies de protesta. La primera, explorar la possibilitat de reivindicacions conjuntes amb els treballadors del Metro. I és que diversos sectors de la plantilla encara consideren insuficient el conveni laboral, firmat al juliol i que va posar fi a més d’un any de conflicte.

D’altra banda, Stop Pujades també vol aprofitar la convocatòria de manifestacions a l’àrea metropolitana que requereixin el desplaçament de persones per repetir accions de protesta. En aquest sentit, les convocatòries independentistes, les manifestacions feministes del 8 de març o les crides a la mobilització dels Comitès en Defensa de la República poden ser escenaris a explorar.

SOUS I FINANÇAMENT
Les mobilitzacions seran l’eix principal de les reivindicacions de la plataforma, que esperen que les accions de protesta forcin Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) a negociar. “Volem evidenciar que l’encariment afecta tothom i assenyalar els sous opacs dels directius d’aquests òrgans i l’infrafinançament del transport públic per part del govern espanyol com a principals causes”, diu Aitor Blanc, membre de la plataforma a Santa Coloma.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram