Després d’un any amb les graderies buides (esquerra) els aficionats poden tornar a gaudir de l’esport en directe (dreta). Fotos: BMG i FSA

¿Pot afrontar el futur immediat amb optimisme un sector, el de l’esport, que ha perdut 1.350 milions d’euros des de l’inici del coronavirus? Com tots els aspectes de la nostra vida, l’activitat esportiva ha hagut d’adaptar-se a la realitat de la pandèmia. Durant uns mesos, ho va fer traslladant-se a suports digitals (les sessions d’entrenament i les dinàmiques grupals amb aplicacions com Zoom van ser una constant durant bona part de l’any passat) i més recentment les competicions han pogut tornar a disputar-se, primer sense públic i des de finals de març amb limitacions d’aforament.

L’evidència, però, que la Covid-19 ha estat un cop duríssim d’encaixar per a l’esport de casa nostra es pot extreure d’un estudi del Consell Català de l’Esport, que diu que tres de cada quatre clubs del país han perdut ingressos respecte del 2019, tres de cada 10 entitats han perdut treballadors si es mira aquest mateix any i un terç han hagut d’acollir-se a expedients de regulació d’ocupació, temporals o definitius.

Igualment, sis de cada 10 entitats han perdut massa social. En aquesta estadística també s’inclouen gimnasos, que xifren entre el 10 i el 15% la quantitat d’abonats que s’han donat de baixa cada cop que han hagut de tancar les seves portes.

“GENERAR VALOR”
“Els grans patrocinadors han continuat amb nosaltres, tot i que és cert que algun de petit sí que ha marxat. També hem perdut ingressos amb esdeveniments especials i molt importants per a la nostra economia, com la Granollers Cup, que l’any passat es va haver de suspendre i que aquest 2021, de moment, sembla que tira endavant. Veurem…”, explica a aquesta publicació Jordi Capdevila, membre de la junta directiva i responsable de Màrqueting i Patrocini del Balonmano Granollers.

Capdevila assegura que, cada cop més, troben que les empreses demanen més que una simple publicitat estàtica. “Ja no només es tracta d’intentar captar més clients o de mantenir els que tenim: hem de generar valor per la vinculació que tinguin amb nosaltres”, apunta. En aquest sentit, les xarxes socials són clau. “Aquí és on estem fent un gran esforç per crear una estructura capaç de donar resposta a les necessitats digitals de les empreses”, detalla.

El vicepresident apunta que el club, com tots els sectors econòmics, viu una davallada d’ingressos i ha hagut d’aplicar ERTOs. “Els poders públics ens han d’ajudar, no sé amb quina fórmula, però és evident que els clubs s’han menjat els recursos que tenien i aquí és on han d’intervenir les administracions”, afegeix, alhora que diu que els pressupostos d’aquesta temporada i del curs que ve seran “de transició” i aventura que el de la temporada 2022-23 podria ser “expansiu”.

“UN ANY HORRORÓS”
L’Snatt’s Sant Adrià, per la seva banda, ja va patir les conseqüències i les dificultats econòmiques l’estiu de l’any passat, quan va haver de renunciar a l’ascens de categoria (hauria tornat a la màxima categoria del bàsquet estatal femení) per la impossibilitat de trobar el múscul financer necessari (uns 200.000 euros).

Tres de cada quatre entitats del país van perdre ingressos respecte del 2019

El seu president, Pepe Aneas, és contundent i considera que el 2020, econòmicament, ha estat “un any horrorós”. “Teníem una bossa de patrocinadors molt bona i calculo que n’hem perdut un 70%, és una bestialitat”, lamenta, assegurant que alguns d’aquests eren renovacions que només estaven pendents de la signatura del contracte.

Aneas apunta també que la majoria dels anunciants que han perdut estan lligats a la no presència de públic a les graderies. El sènior de l’equip lila va poder tornar a tenir aficionats al seu pavelló el passat 20 de març, un any i 12 dies després de l’últim cop (el 8 de març del 2020).

L’esclat de la Covid-19, doncs, ha castigat encara més les arques d’una entitat que encara arrossega alguns deutes de les dues temporades que va passar a la màxima categoria del bàsquet estatal femení. “Trigarem a recuperar el nivell que teníem fa tres anys”, assegura el president del club adrianenc a aquesta publicació.

A LES PORTES DEL CENTENARI
Per últim, la Unió Esportiva de Sants compta enrere els mesos que falten per a la celebració del seu centenari, el 2022 (el club es va fundar el 26 d’abril del 1922) i ja té coll avall que l’aniversari no serà com hauria volgut.

La presidenta del club, Montserrat Dot, explica que estan buscant un sponsor que els permeti “assumir els costos extra que tindrà un esdeveniment així”, tot i que assegura que “la situació actual complicarà poder tirar endavant les celebracions” tal com els hauria agradat fer-les.

La dirigent admet que l’estiu de l’any passat ja van preveure “una temporada complicada” i van ajustar el pressupost. Això, per exemple, es va transformar en una reducció de 12.000 euros en el primer equip, que actualment juga al grup 5 de la Tercera Divisió del futbol masculí.

El club, per tant, considera que els números d’aquesta temporada i del curs que ve hauran de ser “de supervivència” i que de cara a la 2020-23 es podria pensar a créixer de nou. Això, però, està lligat al fet que no pari d’entrar públic a l’estadi on juguen. “És clau des del punt de vista esportiu i també per captar més recursos en forma de patrocinadors”, conclou la presidenta del club barceloní.