El comerç de proximitat torna a posar tota la carn a la graella per millorar els resultats de Nadal. Foto: Arxiu

Nadal 2017. Any 9 d.C –després de l’esclat de la Crisi–. De nou, el petit comerç es conjura per intentar passar pàgina a anys de disminució i estancament de les vendes en el període nadalenc. Tot i renunciar de moment a assolir els alts nivells de facturació d’abans de la Crisi –a.C–, els botiguers volen poder dir d’una vegada que han superat el sotrac i han vist la llum al final del túnel.

Les previsions de diversos agents econòmics indiquen que la campanya de Nadal serà positiva per al comerç. Així ho assenyalen, per exemple, des de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), que té unes expectatives “optimistes” i confia que tant el Pare Noel com els Reis portin “un creixement de vendes” que pugui igualar o superar “les xifres de l’any passat”, les quals considera que van ser “excepcionals”. Uns auguris positius que, cal remarcar, s’allunyen de les tradicionals previsions numèriques que aquest any sembla que han passat a millor vida. I és que tot i la determinació dels comerciants per millorar les vendes, hi ha alguns elements que els fan estar a l’expectativa i ser prudents.

Uns dubtes que tenen a veure amb l’espectacular creixement de les compres durant el Black Friday i el Cyber Monday i que expressa el secretari general de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABC), Emiliano Maroto. “Les compres que s’han fet durant el Black Friday es deixaran de fer durant Nadal i Reis?”, es qüestiona. Per una banda, Maroto celebra l’augment de la facturació durant el divendres negre –d’entre el 12 i el 13%, assegura–, però recorda que una part dels productes que van adquirir els consumidors són regals de Nadal, cosa que pot fer que les vendes del desembre reculin. Una preocupació que assalta el sector cada any però que és especialment determinant enguany, tenint en compte els alts percentatges del Black Friday. 

A més, Maroto diu que el sector està a l’expectativa per la situació política i pels resultats electorals del 21-D. Tanmateix, el líder de l’ABC reconeix que “bona part del neguit pels fets d’octubre” ja ha passat i que aquest Nadal suposarà una “bona campanya” per al comerç. Desitjos i esperances per al Nadal de l’any 9 d.C, el qual pot portar l’esperat punt d’inflexió que no acaba d’arribar.

 

Dades positives però
desiguals en la contractació

Si els comerciants no es mullen aquest any donant una xifra de previsió d’augment de les vendes, qui sí que ho fa són les empreses de contractació.

En aquest sentit, Adecco va presentar a finals de novembre un informe on indicava que, malgrat la “incertesa política” que ha afectat alguns sectors, Catalunya liderarà la creació de contractes a l’Estat per cobrir les necessitats dels comerços a la campanya de Nadal. En concret, aporta una xifra de 187.000 nous llocs de feina, gairebé un 20% més que l’any passat. Per zones, la demarcació de Barcelona serà on es contractarà més gent, amb 149.489, un 21% més que l’any passat.

Aquestes dades contrasten amb les que facilita la Confederació Espanyola de Comerç, que assenyala que la campanya de Nadal crearà 30.000 llocs de feina a tot l’Estat. Una xifra que ha generat dubtes entre algunes associacions de comerciants, que consideren que és una estimació baixa. I és que, atenent el fet que Espanya serà el segon estat europeu que més gastarà per Nadal –682 euros, per sota dels 689 de Dinamarca, diu Deloitte–, de ben segur que els comerços necessitaran reforçar el seu personal per atendre la demanda.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram