El comerç de proximitat torna a posar tota la carn a la graella per millorar els resultats de Nadal. Foto: Arxiu

Nadal 2017. Any 9 d.C –després de l’esclat de la Crisi–. De nou, el petit comerç es conjura per intentar passar pàgina a anys de disminució i estancament de les vendes en el període nadalenc. Tot i renunciar de moment a assolir els alts nivells de facturació d’abans de la Crisi –a.C–, els botiguers volen poder dir d’una vegada que han superat el sotrac i han vist la llum al final del túnel.

Les previsions de diversos agents econòmics indiquen que la campanya de Nadal serà positiva per al comerç. Així ho assenyalen, per exemple, des de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC), que té unes expectatives “optimistes” i confia que tant el Pare Noel com els Reis portin “un creixement de vendes” que pugui igualar o superar “les xifres de l’any passat”, les quals considera que van ser “excepcionals”. Uns auguris positius que, cal remarcar, s’allunyen de les tradicionals previsions numèriques que aquest any sembla que han passat a millor vida. I és que tot i la determinació dels comerciants per millorar les vendes, hi ha alguns elements que els fan estar a l’expectativa i ser prudents.

Uns dubtes que tenen a veure amb l’espectacular creixement de les compres durant el Black Friday i el Cyber Monday i que expressa el secretari general de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABC), Emiliano Maroto. “Les compres que s’han fet durant el Black Friday es deixaran de fer durant Nadal i Reis?”, es qüestiona. Per una banda, Maroto celebra l’augment de la facturació durant el divendres negre –d’entre el 12 i el 13%, assegura–, però recorda que una part dels productes que van adquirir els consumidors són regals de Nadal, cosa que pot fer que les vendes del desembre reculin. Una preocupació que assalta el sector cada any però que és especialment determinant enguany, tenint en compte els alts percentatges del Black Friday. 

A més, Maroto diu que el sector està a l’expectativa per la situació política i pels resultats electorals del 21-D. Tanmateix, el líder de l’ABC reconeix que “bona part del neguit pels fets d’octubre” ja ha passat i que aquest Nadal suposarà una “bona campanya” per al comerç. Desitjos i esperances per al Nadal de l’any 9 d.C, el qual pot port