pedalada

La C-31 tancada al trànsit de vehicles de motor durant la pedalada reivindicativa, dins dels actes de la Setmana de la Mobilitat. Foto: Twitter (@TransformemC31)

La Setmana Europea de la Mobilitat s’ha celebrat del 16 al 22 de setembre amb el lema Millors connexions. Aquesta setmana, tanmateix, va començar amb un caos de mobilitat, provocat per un efecte dòmino en què el que va fallar van ser, precisament, les connexions.

Dilluns a les 9 del matí, i durant més de dues hores, el tram de l’L2 de metro que va des d’Artigues-Sant Adrià fins a Badalona-Pompeu Fabra va quedar tancat. Com que aquest dilluns l’R-1 de Rodalies no donava servei més enllà de Badalona en sentit sud, el caos de mobilitat va ser encara més greu. Aquest fet puntual, causat per un atropellament, serveix, així i tot, com a exemple paradigmàtic per explicar com funciona la xarxa de transports al Barcelonès Nord.

Durant la Setmana de la Mobilitat, les administracions públiques han fet seves les reivindicacions, apostant per una manera de transportar-nos més segura i sostenible per al medi ambient, a través de conferències, exposicions i fires diverses.

Fires i conferències

Destaquen, per exemple, la Fira de la Mobilitat de Santa Coloma, celebrada diumenge al Parc d’Europa. “La Setmana de la Mobilitat és l’oportunitat perfecta per (…) fer balanç dels reptes actuals del transport i avançar cap a una mobilitat interconnectada”, assegurava el consistori colomenc en un comunicat. La setmana passada, les federacions d’associacions veïnals de Badalona, Santa Coloma, Baix Besòs i Catalunya van emetre una queixa conjunta pel darrer retard per part de la Generalitat per tirar endavant la perllongació de l’L-1 del metro, que hauria d’unir el barri del Fondo a Santa Coloma amb l’hospital de Can Ruti, a Badalona.

A Badalona, l’Ajuntament va dur a terme quatre conferències sobre mobilitat. “Ens afegim a la Setmana Europea de la Mobilitat per afavorir la creació d’un espai on poder conscienciar-nos, debatre i abordar els reptes existents al voltant del nostre model de mobilitat, tenint present la importància de la sostenibilitat, la seguretat i el respecte pel medi ambient”, va declarar la regidora badalonina de Mobilitat, Anna Maria Lara.

Més enllà, però, de les bones predisposicions i els compromisos de futur, la mobilitat a la zona del Barcelonès Nord continua transitant per un camí ple d’endarreriments, obstacles i cicatrius urbanes; la més important de totes, l’autopista C-31, que parteix Badalona en dos.

Pedalada reivindicativa

La C-31 es va inaugurar l’any 1969. Aleshores, servia perquè els barcelonins es desplacessin amb facilitat cap a les seves segones residències al Maresme o a la Costa Brava. Amb el temps, va passar a ser la via principal per als vehicles de motor que sortien de la capital, cap al nord, fins a arribar al punt de suportar actualment el pas de 70.000 vehicles al dia. Un trànsit que provoca greus problemes de contaminació ambiental i acústica.

‘Transformem la C-31 ja!’ és l’entitat que va organitzar la pedalada reivindicativa a l’autopista de diumenge passat. La proposta va resultar un èxit d’assistència, amb més de 200 persones que van tallar aquesta via durant unes hores per reivindicar la transformació de la C-31 en un gran eix verd, amb equipaments per a la ciutat.

A l’arribada de la pedalada, al parc de Can Bada, els organitzadors van llegir un manifest en què exigien “eliminar aquesta barrera que bloqueja la connectivitat de gairebé 40 carrers de la ciutat i que aïlla físicament i psicològicament la Badalona de dalt de la de baix”.