Magatzem d'Amazon

El magatzem d’Amazon va obrir amb retard, però un cop en funcionament l’avinguda de la Catalana s’ha omplert de furgonetes. Foto cedida

En una metròpoli com la barcelonina, en la qual les fronteres entre ciutats sovint representen límits administratius i no barreres naturals infranquejables, l’efecte papallona acostuma a passar factura. El que a una banda de la frontera seria l’aleteig de l’insecte, a l’altra banda pot esdevenir un temporal. Dit d’una altra manera i per centrar el tema: si al barceloní carrer de Santander s’hi instal·la un centre logístic d’Amazon, l’adrianenc i limítrof barri de la Catalana patirà les conseqüències de l’augment del trànsit que el magatzem genera.

El projecte per instal·lar un nou magatzem del gegant del comerç electrònic al barri barceloní del Bon Pastor, a pocs metres de l’adrianenc polígon Montsolís, es va aprovar l’any 2020. Tanmateix, la posada en marxa del magatzem no va tenir lloc fins fa pocs mesos. “Hem notat que el trànsit de furgonetes i camions ha augmentat molt al barri, perquè és més ràpid i fàcil anar per la sortida de la ronda litoral de la Catalana que no pas per la del pont del Potosí, que queda més lluny del magatzem”, explica el president de l’Associació de Veïns la Catalana, José Caparrós. I plou sobre mullat, ja que l’avinguda de la Catalana ja suporta molt trànsit rodat a causa de la proximitat de la ronda Litoral i de la C-31. Un trànsit de tràilers i de camions que acostuma a causar desperfectes en les diverses rotondes que hi ha al llarg de l’avinguda.

En fase d’anàlisi

Conscients que això podia passar, l’Ajuntament de Sant Adrià explica al Línia que en assabentar-se de l’arribada del centre logístic d’Amazon, el primer que va fer va ser posar-se en contacte amb el consistori barceloní. “Vam plantejar-los que l’increment de mobilitat que implicaria aquesta activitat econòmica a la zona de la sortida de la ronda suposava un greuge per a la ciutat de Sant Adrià”, asseguren des del consistori. Aleshores, l’empresa va presentar un pla de mobilitat, que va ser rebutjat pels dos ajuntaments. “Tots dos consistoris vam demanar a Amazon que presentés un nou pla de mobilitat més acurat”, una segona versió del pla del qual encara no es té cap notícia, diuen des del consistori adrianenc.

A banda, el govern municipal va tornar a proposar a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) i a la Generalitat la construcció d’una nova sortida de la ronda, a continuació de la que comunica el barri de la Catalana. “La idea seria que la nova sortida fos l’accés directe al polígon de Montsolís i que la sortida de la Catalana es convertís en l’accés al barri”, declara el consistori. A banda, es va signar un conveni a tres bandes entre els ajuntaments de Barcelona i Sant Adrià i la propietat del magatzem per tal de determinar una sèrie de condicions i requisits a l’activitat, i constituir una comissió de seguiment tècnica. “Aquesta comissió està desenvolupant la fase de prospecció i ara mateix s’està observant quin és l’impacte; el volum de la mobilitat que genera l’activitat econòmica del magatzem”, informa el consistori. En funció dels resultats que aporti aquesta comissió, s’establiran mesures per tal que els transportistes optin per altres vies: “En concret, s’està esperant a la ‘temporada alta’ pel que fa a la mobilitat, i s’ha fet una anàlisi d’un dels dies de més moviment, el Black Friday. Quan disposem de les dades necessàries, es proposaran les mesures correctores tàctiques més adients”, asseguren fonts municipals.

Fins que això no passi, rau en l’empresa la decisió de l’itinerari dels seus vehicles i sembla que darrerament hi ha alguna millora. “Amazon ha ordenat als transportistes evitar el pas per la Catalana, i sembla que ho respecten”, diu l’Ajuntament adrianenc. Per la seva banda, els veïns són conscients que ja s’han pres algunes mesures. “Una part de les obres que s’han fet a prop del polígon, a l’altura de la Porta de Sant Adrià, han canviat el sentit d’alguns carrils per dificultar que les furgonetes passin pel barri”, admet Caparrós.

Baixada de vendes i tancaments

La pandèmia va disparar les vendes de les empreses de comerç electrònic. Algunes, com Amazon, van aprofitar-ho per expandir-se. Actualment, la inflació i la guerra a Ucraïna han fet minvar el negoci. Ahir dimecres, l’empresa va anunciar que tanca el centre logístic situat a Martorelles.