escorxador

L’antic escorxador serà l’escenari (macabre) de les primeres jornades de novel·la negra. Foto: BDN Negra

Al fons de la barra del bar, amagat rere una boirina de fum de tabac, hi seu un detectiu. Vesteix gavardina grisa i llueix un barret rebregat. Beu whisky sol en un got llarg i dissimula entre glopada i glopada per vigilar els moviments de la dona que beu un Dry Martini al costat oposat de la barra. Ella, que duu un vestit cenyit i vermell carmí, no dissimula gens, i mira de bat a bat el detectiu. De sobte, els llums del bar s’apaguen i sonen dos trets.

Aquesta pila de tòpics podria respondre al plantejament lògic d’una novel·la negra clàssica: “Però, ep, la novel·la negra ha evolucionat molt des d’aquells temps”, assegura Jordi Matamoros, escriptor i comissari de les primeres Jornades de Novel·la Negra de Badalona. Organitzada amb la col·laboració de la cooperativa Abacus i l’Ajuntament badaloní, BDN Negra es durà a terme el pròxim cap de setmana a l’Antic Escorxador.

Des de l’època de Dashiell Hammet i el seu Falcó Maltès (una de les pedres angulars del gènere), i de la mà del pas del temps i de l’evolució de les societats, la novel·la negra ha anat substituint els tòpics de l’home dur i la femme fatale per altres recursos literaris més moderns: “S’han deixat enrere els rols de l’investigador alcohòlic i la dona objecte, però hi ha una sèrie de nexes que són imperdibles com ara l’assassinat, la investigació… canvien els configurants, però el nexe és el mateix: el morbo ens mou”, analitza el comissari de les jornades, Jordi Matamoros.

De manera paral·lela als anys quaranta i cinquanta, quan el cinema va fer disparar la popularitat de la novel·la negra, actualment sèries de televisió o de documentals com ara Crims han fet repuntar l’interès dels lectors joves pel gènere: “És quelcom cíclic, productes de qualitat com Crims ajuden, però també ho fan alguns fets més arbitraris, com l’assassinat del Diable de la Model de Barcelona”, diu Matamoros, en referència a l’assassinat de Raymond Vaccarizzi. El 14 de juliol de 1984, aquest pres italià conegut pel malnom d’El Diablo es va apropar als barrots de la cel·la 314 de la presó Model per parlar, a crits, amb la seva xicota, l’Antoniette, que l’esperava al carrer. En aquell moment, dos trets provinents de la teulada del número 30 del carrer de Provença li van travessar el cap i el pit: “Doncs aquella història va suposar un autèntic auge en el consum de novel·les negres”, recorda Matamoros.

El moment actual sembla, doncs, adequat per tirar endavant unes jornades sobre el gènere. “Tenim moltes expectatives amb BDN Negra”, diu el comissari. La idea neix pels volts del final de l’estiu per una conversa casual entre Matamoros i la cap de la botiga Abacus del Màgic de Badalona. La intenció germinal era tirar endavant alguna iniciativa per impulsar la lectura entre la gent: “Volem que les jornades tinguin continuïtat, i seria molt bo que el pròxim comissari de BDN Negra sigui més jove, i si pot ser un autor novell”, opina Matamoros, i afegeix que el relleu generacional és bàsic per assegurar més edicions de BDN Negra.

A les jornades participaran autors badalonins com David Cané, Antonio Trasmonte o Joana Hermoso: “Badalona es mereixia un espai com aquest, present a moltes ciutats, de manera que la presència d’autors locals va ser una de les premises a l’hora de muntar les jornades”, explica Montse Adán, cap de la botiga Abacus del carrer Francesc Macià. A banda, un altre dels plats forts serà la taula ‘True Crime’, amb Yago Garcia, autor del llibre Qui va matar l’Helena Jubany. Parlant de matar: l’assassí era el cambrer, i els dos trets els van rebre el detectiu melangiòs i la dona de vermell.