Un dels tallers fotogràfics organitzats per l’equip d’El Catalejo amb alumnes de l’Institut Escola La Mina i el resultat final plasmat en un mural. Fotos: El Catalejo

El coronavirus ha trastocat les nostres vides de manera fulgurant. Des de l‘esclat de la pandèmia ens hem vist obligats com a societat a adaptar-nos i prendre mesures gairebé inimaginables fa només uns anys. Un dels col·lectius que més ha patit aquests canvis han estat els infants, que han vist com aquest context afectava el seu dia a dia en una etapa tan important com l’escolar.

Els efectes de la pandèmia han fet estralls especialment en zones marcades per la pobresa, com per exemple el barri de la Mina de Sant Adrià de Besòs, on gairebé el 80% dels alumnes de l’Institut Escola La Mina no van acudir al centre quan es van reprendre les classes el setembre de l’any passat. La situació ha millorat considerablement des d’aquella primera setmana fatídica i les ràtios d’absentisme s’han estabilitzat amb la millora de les dades epidemiològiques.

És en aquest context que neix la col·laboració entre l’Institut Escola i El Catalejo, una associació sense ànim de lucre que utilitza la “fotografia participativa” com a mecanisme d’expressió i de canvi social. Després d’una primera experiència molt satisfactòria –on també va participar el Museu de Ciències Naturals de Barcelona i altres col·legis de la zona–, l’entitat va proposar al centre educatiu treballar plegats en un nou projecte que abordés la importància de la presencialitat i el sentiment de pertinença amb l’escola en un context de pandèmia com l’actual.

“Volíem donar veu als alumnes, als professors i a les famílies per obtenir una radiografia de com s’havia viscut aquesta tornada a les aules. La fotografia és només un mitjà fàcil i accessible perquè els nens puguin expressar-se i desfogar-se”, apunta undels responsables d’El Catalejo. Així va néixer la iniciativa batejada amb el nom de Com a casa, que va ser un dels projectes reconeguts en la 43a edició dels Premis Baldiri Reixac, celebrada el passat juny a l’Espluga de Francolí (Conca de Barberà). En concret, la iniciativa va resultar premiada amb 4.000 euros en la categoria Baldiri Connexions, que posa en valor l’aliança entre centres educatius i entitats culturals per “transformar l’educació des de les arts”.

EL PAS A SECUNDÀRIA
Aquest reconeixement de la Fundació Carulla –l’entitat promotora dels Baldiri Reixac– es va rebre amb gran satisfacció a l’Institut Escola La Mina. “Nosaltres treballem en un entorn de màxima complexitat. El premi va ser un reconeixement a la nostra feina i a la voluntat de buscar sempre noves metodologies per fer atractius l’aprenentatge i l’escola”, assenyala la directora de l’Institut Escola, Marta del Campo.

A falta de concretar diversos detalls sobre la implantació del projecte conjunt amb El Catalejo, des de la direcció del centre sí que tenen molt clar a quina franja d’edat s’hauria d’enfocar la iniciativa. “Ho farem amb els alumnes de 6è de primària. Nosaltres som un Institut Escola i una de les nostres grans preocupacions és que els infants passin a secundària. En aquestes edats hi ha molts nens que es desencanten i un dels nostres reptes és que els infants acabin tota l’escolarització per poder continuar després amb altres estudis superiors”, apunta del Campo, que veu en aquesta iniciativa una oportunitat de motivar tant l’alumnat com el professorat mentre es treballen diversos aspectes com la creativitat o el sentit crític i competències com l’ús de la llengua catalana.

MÉS ENLLÀ DE LES AULES
La intenció del centre educatiu i l’entitat és poder començar els tallers durant el primer trimestre del nou curs. En les diverses sessions previstes, els alumnes treballaran amb càmeres digitals elaborant un contingut fotogràfic i plàstic que es plasmarà en una intervenció final, que s’exposarà al públic en un collage o mural. “Volem que els nens participin en tot el procés i que es generi un espai d’expressió on puguin explicar com ha canviat la seva relació amb l’escola i com han viscut aquests darrers mesos”, assenyalen des d’El Catalejo.

Per la seva banda, l’equip directiu de l’escola confia que aquests tallers es converteixin en una eina més –el centre compta amb un equip especialitzat– per seguir avançant en la reducció de l’absentisme en un context tan complex com el pandèmic. “La qüestió és aconseguir que les famílies entenguin que anar a l’escola és important”, conclou del Campo.

En què consisteix el nou projecte?

La iniciativa Com a casa consistirà en diversos tallers dirigits on els alumnes podran deixar volar la seva creativitat a través de la fotografia. Amb aquestes sessions es pretén que els nens reflexionin sobre la pandèmia i els seus efectes, reivindicant l’escola com un “refugi i un lloc segur”.