Des del primer moment hem tingut molt clar que la lluita contra la pandèmia de la Covid-19 era una tasca col·lectiva que implicava la conjunció de forces entre, a grans trets, l’Ajuntament i altres administracions públiques (sobretot el CAP), les entitats i actors socials i econòmics del municipi (des del Casal de Curació, al Pairal, a Vilassar Comerç i la Cooperativa Agrícola), els agents educatius (les escoles, per exemple) fins a la ciutadania. En aquest esforç col·lectiu, l’Ajuntament com a institució de govern local esdevé l’epicentre de coordinació de les accions que es porten a terme al municipi per tal de lluitar per l’erradicació de la pandèmia.

Fixat aquest punt, l’Ajuntament acompleix –sempre expressant-nos a grans trets i sense vocació d’exhaustivitat– una triple funció, que se centralitza, alhora, a partir d’un comitè mixt on predomina el personal tècnic per damunt del polític.

Aquesta triple funció es concreta de la següent manera:

Primera, la reguladora o normativa, amb la publicació de BANS municipals i decrets d’alcaldia que complementen o ajuden a regular l’activitat que, de forma excepcional, estarà vigent o, per contra, la que no estarà permesa mentre duri aquest estat d’alarma. Aquesta regulació –insistim, amb caràcter excepcional– complementa, alhora, la que emana de la dictada per la Generalitat i l’Estat espanyol en el marc de les seves respectives competències.

Segona, informativa i pedagògica. Informativa en la mesura que cal donar a conèixer aquest marc normatiu complementari a fi i efecte que pugui ser entès amb la màxima facilitat possible. I pedagògica en el sentit d’explicar molt bé els motius subjacents que motiven aquest nou marc i fomentar-ne el compliment des del sentit comú i la necessitat de protecció d’un mateix i de tercers. En definitiva: explicar que la lluita contra la pandèmia de la Covid-19 és una tasca col·lectiva i ens necessitem a tots.

La lluita contra la pandèmia de la Covid-19 és una tasca col·lectiva

Tercera, socialitzadora en el sentit que és bidireccional: envia informació i en reclama el compliment però alhora rep els suggeriments, avisos i comunicacions, sobretot però no només, de les xarxes socials. La ciutadania, doncs, esdevé el màxim destinatari i col·laborador en la gestió eficient de la Covid-19.

La Covid-19 ens ha de servir per adaptar les noves formes de relacionar-nos amb la ciutadania. Les crisis com aquesta, però també la viscuda fa escassos mesos amb el temporal Glòria, han arribat per quedar-se. I serà responsabilitat de les administracions públiques aprendre a relacionar-se amb la ciutadania a partir de l’ús d’eines que aquesta pandèmia ha posat damunt la taula: des de les videoconferències al teletreball passant per l’habilitació de recursos econòmics, tècnics i humans per fer front a contingències que no podran esperar a farragosos tràmits juridicoadministratius per ser implementades.

Els principis d’immediatesa, celeritat i excepcionalitat seran els que marcaran l’eficiència o no de l’administració per ajudar els col·lectius més vulnerables en casos de crisis. Hem de ser eficients quan es tracta del benestar dels nostres ciutadans i ciutadanes.

Finalment vull aprofitar aquesta oportunitat que se m’atorga per fer agraïments: en primer lloc a tots aquells col·lectius sanitaris, mèdics i, en definitiva, vinculats a la salut sense els quals no podríem afrontar amb garanties la lluita contra la pandèmia. També un agraïment al col·lectiu d’agents de la policia, brigades municipals, serveis de neteja i treballadors i treballadores del sector de l’administració per estar al peu de canó i facilitar-nos la vida a la resta de la població. També el meu agraïment més profund a tots aquells voluntaris i voluntàries que fan del servei cívic la força matriu per ajudar els més necessitats. I finalment a tots els treballadors i treballadores, del sector públic i del sector privat, que cada dia es deixa la pell en la lluita contra aquesta pandèmia que, segur, entre totes i tots, vencerem.

I ara, les disculpes. A tots aquells que no hagi citat expressament i de la meva carta se’n pugui derivar una omissió, que em perdonin. La meva intenció és i serà sempre arribar a tothom. I és en aquesta vocació d’arribar a tothom que, des de Vilassar de Mar, us envio, a totes i tots, una forta abraçada.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram