Un mes abans de les eleccions municipals entrevistem l’alcalde de Premià de Mar, Miquel Buch. Amb el candidat a la reelecció per CiU fem balanç del mandat que està a punt d’acabar, ens apropem a temes d’actualitat com l’expropiació de Can Sanpere o la reforma de l’estació i parlem del seu futur a la política.

Queda un mes per a les eleccions municipals. Quines perspectives té de cara a aquests comicis?
Poder guanyar i poder governar. Però és el municipi que ha de decidir qui està més capacitat per pilotar aquest vaixell.

Creu que el fet d’haver governat en els últims vuit anys pot suposar un desgast que faci baixar els suports que ha rebut en les últimes eleccions?
Tot va en funció de la participació. A mi em preocupa més el fet que a les últimes eleccions va haver-hi un miler de vots en blanc.

Els vots en blanc representen, generalment, una falta de sintonia dels ciutadans amb els partits polítics.
Aquestes persones volen anar a votar, però no hem sabut estimular prou el seu vot. Espero que CiU faci el seu paper i sàpiga atraure aquestes persones, però també espero que la resta de forces ho facin. Nosaltres no podem fallar a la societat.

És la tercera vegada consecutiva que es presenta. Què en pensa de la limitació de mandats?
A mi m’agradaria que això estigués regulat per llei. L’Associació Catalana de Municipis, de la qual sóc president, ha fet un procés per descriure com han de ser els ajuntaments en un hipotètic nou estat català, i un dels punts que valorem és la limitació de mandats. No sé si han de ser dos mandats de quatre o cinc anys, tres mandats de quatre anys… Però hem de tenir clar que no és bo que un alcalde s’eternitzi en el càrrec, ja que no és positiu de cara a la regeneració democràtica. Des que sóc alcalde, cada dia penso que un dia baixaré les escales de l’Ajuntament per no tornar-les a pujar.

Quina valoració fa del mandat que està a punt d’acabar?
Nosaltres vam establir el rumb d’aquest mandat en quatre grans eixos. El primer era l’atenció social i estar al costat de les persones que més pateixen, i crec que hi hem estat. El segon pilar era trencar la tendència d’anteriors ajuntaments que havien governat de cara a la galeria. Hem invertit en subsòl, clavegueres, aigües, serveis… Són diners que el ciutadà no veu. Els percep, però no els veu. El tercer gran pilar era millorar la qualitat democràtica a través de la transparència i la participació ciutadana. Vam aprovar un reglament en aquest sentit, que ha estat copiat per comunitats autònomes i ciutats grans de l’estat espanyol, i hem anat augmentat la participació ciutadana. De fet, el programa de CiU per a les eleccions del 24 de maig s’està elaborant també a través de la participació.

I el quart pilar?
Afrontar bé una situació en què disminueixen els ingressos, augmenta la demanda social i arriben lleis de Madrid que collen cada cop més els ajuntaments, i jo crec que el nostre consistori ha estat a l’altura.

El Pacte per la Ciutat de Premià, signat el juliol de 2012, va marcar les bases del pacte de govern amb el PSC. Què ha estat possible fer amb els socialistes que no s’hauria pogut fer en solitari?
Tradicionalment a Premià de Mar hi ha hagut alternança entre CiU i PSC. Vam fer una aposta que els partits de l’oposició ens van criticar molt però que crec que és positiva: deixar de banda les diferències que poguéssim tenir. Tocava no fer partidisme sinó política. L’important era el nostre denominador comú del servei als ciutadans. No era fàcil i crec que ens n’hem sortit prou bé. Quan el govern el formen 14 de 21 regidors, vol dir que hem arribat a un consens ampli. I això sempre acaba repercutint en una millora de la ciutat, del dia a dia.

Els principals eixos del pacte eren la reactivació econòmica, la lluita contra l’atur i les polítiques de benestar social i salut. Dins d’aquests àmbits, quines tasques quedaran pendents un cop acabi el mandat?
Ho pregunta a algú optimista i inconformista. Ens queden per fer moltíssimes coses i per això ens tornem a presentar.

És optimista també a l’hora de plantejar la renovació del pacte amb el PSC?
En aquest mandat hem governat amb el PSC però altres grups ens han anat donant suport puntual. Hem d’abandonar el debat partidista i afrontar el debat social que reclama la ciutadania.

Vostè aposta per una reedició del pacte, però?
Ens entendrem amb qui tingui voluntat de treballar pel poble. Hi ha partits amb els quals pot ser més fàcil per qüestions ideològiques i pel clima polític nacional. Ara bé, tampoc cal governar amb algú altre. Es pot governar amb majoria absoluta i en minoria.

Passant a temes concrets, en quin moment es troba el procés d’expropiació de Can Sanpere?
Estem en el procés burocràtic per poder començar l’expropiació i això és lent. Comptem que l’expropiació començarà a finals d’any. A partir d’aquí això es pot eternitzar si no hi ha acord amb el propietari. De totes maneres, els ciutadans han dit que volen expropiar.

Aquest procés burocràtic lent pot fer que es replantegin altres opcions alternatives a l’expropiació dels terrenys?
Els ciutadans van aprovar l’expropiació en una consulta ciutadana. A partir d’aquí, qualsevol que decideixi anar en contra del que han decidit els ciutadans tindrà un problema, i jo vull complir amb el mandat expressat pels premianencs i premianenques.

Queda enrere, doncs, l’especulació sobre una possible permutació de terrenys de Can Sanpere amb els de la fàbrica Transmesa?
Això ho ha de preguntar als grups de l’oposició, que les fan i les diuen.

En les converses mantingudes amb Transmesa, l’empresa va fer aquesta oferta concreta?
Hem rebut quaranta ofertes per Can Sanpere.

I aquesta en concret?
Sí, aquesta i quaranta més. A partir d’aquí, dónes importància a algunes ofertes i a altres no. Quan l’oferta ve d’un bufet d’arquitectes, un dels quals és exconseller del tripartit, algú es preocupa i ho entenc. Nosaltres no li vam donar importància i els grups de l’oposició sí. Si volen embrutar, mentir, fer demagògia… És la seva forma de fer política, no la meva.

Si vostè continua sent alcalde, té previst aplicar el model de consulta de Can Sanpere a altres decisions que s’hagin de prendre al municipi?
No pots fer una consulta de cada cosa, és impossible. Però amb les coses importants és clar que ho podem fer.

La importància vindria determinada per la quantitat de diners públics que s’haurien de destinar a la de decisió en concret, o hi ha altres barems a tenir en compte?
Si nosaltres seguim governant, la decisió serà presa per la junta de portaveus i no sempre serà per una qüestió econòmica. Marcar un reglament estricte és difícil. Per tant, haurà de ser fruit del consens.

La reforma de l’estació podria ser una de les qüestions susceptibles de ser consultades als ciutadans?
Només podem decidir el que passa a casa nostra, i l’estació de tren no és competència nostra. Ho podríem fer només a nivell consultiu. De tota manera, no cal recollir gaires opinions, tots tenim molt clar que l’estació és un nyap.

Com valora la proposta de millora de l’estació que ha fet el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i Renfe?
Molt positivament. Nosaltres sempre ens hi posarem molt bé, per arribar on la resta d’administracions no arribin, sempre i quan treballem per la seguretat i la comoditat.

Al maig de 2013 l’Ajuntament va avisar que emprendria accions legals si Renfe no realitzava les obres de millora demandades a l’estació. Si els canvis es demoren o no es produeixen, i vostè segueix sent alcalde, l’opció de la via judicial es manté?
Si jo continuo sent l’alcalde, la part exterior, que depèn de la Generalitat i l’Ajuntament, es repararà segur. Si , per la seva part, Renfe no aplica els canvis a la part interior, segurament optarem per aquesta via. De totes maneres, esperem que això no calgui.

I respecte a l’escola Mar Nova, que actualment està en barracons, què pot fer el consistori per millorar-ne les condicions?
Això és competència de la Generalitat. Nosaltres ja hem fet tot el que podíem fer.

Parlant d’ensenyament, i pel que fa a la demanda de recuperar la setena línia de P3 feta per la Plataforma Premià per l’Escola Pública, contempla recuperar-la en el pròxim mandat?
Nosaltres vam decidir que tindríem respecte absolut als ciutadans de Premià de Mar, que decideixen quin model educatiu volen a la preinscripció. Nosaltres no decidim el model educatiu de Premià de Mar, que ve determinat per la Llei d’Educació de Catalunya.

La Plataforma considera que l’Ajuntament no potencia prou l’escola pública…
I les propostes on són? Nosaltres hem invertit en l’escola pública i l’hem promocionat. A partir d’aquí, no podem entrar en el debat d’escola pública o privada, això ve determinat per la Llei d’Educació de Catalunya.

Aixecant la mirada i analitzant el procés sobiranista, quin paper hi pot jugar el govern municipal sortint de les eleccions a Premià de Mar?
El que hem de fer és seguir el mandat del poble català que surti de les eleccions del 27 de setembre. I si el govern municipal de Premià de Mar el lidero jo, pot estar segur que així ho farem com hem fet sempre.

Vostè mateix ha dit que algun dia baixaria les escales d’aquest ajuntament per no tornar-les a pujar. Ho farà per pujar-ne unes altres que el portin a un càrrec nacional a la Generalitat o al propi partit?
No, l’alcaldia és el meu sostre polític i el que em satisfà.

Si és reelegit alcalde, acabarà el mandat a l’Ajuntament?
I tant.