El concepte de rebaixes ha canviat en els últims anys. Foto: Línia

Una munió de gent preparada per entrar en uns grans magatzems just abans de la seva obertura. Aquesta era la clàssica foto que fins fa poc il·lustrava millor l’inici de les rebaixes. La imatge, però, ha perdut molta força en els últims anys.

El sector del comerç ha vist des de fa un temps com el seu esquema clàssic de vendes s’ha anat difuminant, principalment la campanya de rebaixes. El passat 7 de gener va arrencar, teòricament, una nova edició de les rebaixes d’hivern. Teòricament perquè les rebaixes, enteses com abans, ja no existeixen. “Les rebaixes com el període on es feien descomptes per vendre estoc acumulat pràcticament han desaparegut. S’han convertit en una campanya comercial més”, explica Joan Carles Calbet, president de RETAILcat, la Unió d’Entitats de Retail de Catalunya. Aquesta liberalització de les rebaixes provoca que la gent pugui trobar comerços que fan descomptes durant la campanya de Nadal. “El 27 de desembre hi va haver comerços que van començar a fer rebaixes, i el 2 de gener també”, afegeix Calbet.

EL COMERÇ VOL CONSENS
Per intentar recuperar l’impacte que abans tenia el tret de sortida de les rebaixes, des del petit comerç demanen establir una data de consens sobre l’inici d’aquesta campanya. “Caldria que des del sector comercial s’acordi el dia d’inici perquè ens beneficiaria a tots”, afirma Calbet. El president de RETAILcat remarca que el més important és l’acord del sector i no el que marca la llei catalana del 2017, que va flexibilitzar les dates tradicionals per fer promocions: el 7 de gener i l’1 de juliol.

EL FRED POT AJUDAR
Pel que fa a les expectatives per a aquestes rebaixes d’hivern, els comerciants creuen que poden ser positives a causa del descens de les temperatures en comparació al desembre. “Si es confirma la baixada de les temperatures, ens pot ajudar a tenir una campanya una mica millor que la de l’any passat, especialment al sector de la moda i el tèxtil. Si no, pot estar en la línia o ser una mica pitjor”, conclou Calbet.

La campanya de Nadal, millor que la de l’any passat

L’última campanya de Nadal ha anat una mica millor que la de l’any passat i ha aconseguit un augment de vendes del 2%, tal com expliquen des de RETAILcat.

“Aquest any el Black Friday, que és el que ara marca l’inici de la campanya, va ser millor que el de l’any passat, tot i que després els primers dies de desembre van ser més fluixos”, explica Joan Carles Calbet, president de RETAILcat.

I és que no només les rebaixes han patit canvis en els últims anys. La campanya de Nadal ha vist com la irrupció del Black Friday trencava el seu antic tret de sortida, que era el pont de la Puríssima. Aquesta nova situació, tal com explica Calbet, fa que la campanya de Nadal “s’allargui massa i les vendes no augmenten, sinó que es desplacen i s’avancen al mes de novembre”.

De fet, des de RETAILcat ja fa temps que alerten que la irrupció del Black Friday, tot i tractar-se d’un tipus de campanya que no els convenç, obliga a una revisió del model del petit comerç.