
Un moment de la roda de premsa d’aquest matí, a Barcelona. Foto: Línia Mar
“Una atrocitat i una aposta suïcida que tindrà efectes catastròfics sobre els espais naturals i la població del delta”. D’aquesta manera tan taxativa han qualificat els portaveus de diversos col·lectius i organitzacions la proposta d’ampliació de l’aeroport del Prat del president de la Generalitat, Salvador Illa, anunciada el passat dimarts. Ho han fet durant la roda de premsa convocada aquest matí per la plataforma Zeroport, a la seu de La Fede, a Barcelona.
Des de Zeroport rebutgen “frontalment” la proposta i convoquen una concentració de protesta el 28 de juny a la plaça de Sant Jaume, davant del palau de la Generalitat. Segons Carol Pérez, portaveu de l’esmentada plataforma ciutadana, l’ampliació de la tercera pista suposaria ara la destrucció de les llacunes de la Ricarda i el Remolar, dos espais naturals del delta del Llobregat protegits dins de la Xarxa Natura 2000.
A més, segons Pérez, incrementaria encara més l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle de la infraestructura que més gasos emet de tot el país. “Amb la proposta d’ampliació de l’aeroport, els governs català i estatal atien un gran conflicte socioambiental i s’enfronten a un ampli i organitzat rebuig social”, ha advertit la portaveu de Zeroport, que ha fet una crida a respondre i aturar aquest projecte.
Compensacions ambientals pendents
Per la seva banda, el vicepresident de Depana, José García, ha recordat que encara estan pendents les compensacions ambientals promeses abans de l’anterior ampliació aeroportuària, l’any 2002. I que hi ha una carta d’emplaçament de la Comissió Europea a les diferents administracions per tal que les facin efectives de manera immediata. García opina que aquesta proposta ja estava prevista vint-i-cinc anys enrere i que, en cas de fer-se realitat, tindrà uns efectes “devastadors” sobre el delta, amb la desaparició de la Ricarda i un greu impacte sobre la resta d’aiguamolls.
El portaveu de la plataforma comarcal SOS Baix Llobregat i l’Hospitalet, Joan Sanpera, ha criticat el negacionisme climàtic del Govern Illa, que amb aquesta proposta contribuirà a incomplir els acords de la conferència de París. “No es tracta de compensacions, sinó de canviar d’estratègia política i apostar per la protecció dels espais naturals i agrícoles, amb la creació del Parc Natural i Agrari del Delta del Llobregat“, ha defensat Sanpera.
“En lloc de descarbonitzar l’economia i protegir els espais naturals, es fa una proposta que va en direcció contrària”, ha dit l’experta en canvi climàtic de la Universitat Politècnica de Catalunya Olga Alcaraz. Per a aquesta, créixer i reduir les emissions són dues coses incompatibles. “L’aviació zero és una fal·làcia”, ha criticat en referència a l’argument defensat per Illa respecte a què el projecte escollit “és tècnicament el millor i el més equilibrat”. “L’ampliació proposada representa llençar més benzina al foc”, ha alertat Alcaraz de manera molt gràfica.
En darrer lloc, el portaveu del Sindicat de Llogateres, Enric Aragonès, ha denunciat que l’ampliació suposarà un increment de la pressió turística, que anirà clarament en contra del dret a l’habitatge i de les condicions de vida dels veïns i les veïnes de Barcelona i la seva àrea metropolitana. “Vol dir menys veïns i més turistes”, ha afirmat Aragonès, que ha criticat que en lloc d’invertir en habitatge públic, les administracions volen “llençar grans quantitats de diners en ampliar l’aeroport”.
Illa: “El projecte d’ampliació de l’aeroport és tècnicament el millor i el més equilibrat”