Els portaveus de les diferents entitats que han denunciat la inacció de les administracions per protegir el Delta del Llobregat. Foto: Pau Massip

La dura advertència de la Comissió Europea a les administracions perquè protegeixin el Delta del Llobregat ha unit les diferents entitats i organitzacions que fa temps que ho exigeixen. Ni un pam de terra ha sumat Unió de Pagesos, DEPANA, SOS Baix Llobregat i Zeroport a l’objectiu de frenar els projectes urbanístics que el govern de Lluís Mijoler impulsa a la ciutat. En una roda de premsa davant de les màquines que ja treballen als terrenys de la carretera de la Bunyola, les entitats van demanar que s’aturin “immediatament els projectes urbanístics” que afecten el Delta, així com l’ampliació de l’aeroport i el port.

Maria Garcia, de Zeroport, va explicar que aquestes entitats s’han unit per “denunciar l’atemptat urbanístic” que suposa l’ampliació del port i l’aeroport, que “té impactes” a escala global. Per Olivier Chantry, d’Unió de Pagesos, el problema és que els inversors i les administracions veuen els terrenys del Parc Agrari com un espai per requalificar i construir-hi. Per això, el sindicat hi ha de fer front, ja que els pagesos assegura que són els millors per protegir la biodiversitat i l’ecosistema d’una zona tan important i rica en espècies com és el Delta.

Una riquesa que, com recorda José García de DEPANA, corre el perill de desaparèixer pels reiterats incompliments de l’Estat, la Generalitat i els ajuntaments a l’hora de protegir les zones més sensibles. De fet, al Prat han desaparegut el 90% de les mil hectàrees i, del centenar que queden, una vintena ja s’han destruït per aixecar-hi més d’un miler de pisos en el marc del projecte ARE Eixample Sud. Per García, aquests projectes, que considera que “no són de llei”, afegeixen més pressió en un territori al límit, on ja no hi ha espai ni per als veïns i veïnes, ni per als pagesos ni per als animals.

Des de SOS Baix Llobregat, Ángel Losada assegura que no s’havia vist un impuls “tan bèstia” de la construcció des de fa dècades, i afegeix que la comarca viurà un canvi en els pròxims cinc o deu anys que la transformarà completament si no s’atura.

APOSTA PER LA CONSTRUCCIÓ
El govern dels comuns i el PSC lamenta que Ni Un Pam de Terra “confongui” la defensa del Delta amb el projecte de l’ARE Eixample Sud, plantejat en plena bombolla immobiliària i fet a partir del Pla General Metropolità de 1976, abans que s’elegissin les administracions democràticament després de la dictadura franquista. Des de l’entitat asseguren que el govern de Mijoler continua apostant pel “model del totxo” i que l’accés a l’habitatge assequible i per a joves s’hauria de fer dins la trama urbana, aprofitant els pisos buits.

Per altra banda, Aena ha aprovat una nova proposta per invertir 1.500 milions d’euros per ampliar la tercera pista de l’aeroport i construir la terminal satèl·lit. Tot i que la Covid ha obligat a frenar i endarrerir els projectes, el gestor aeroportuari no atén les advertències de la Comissió Europea per protegir el Delta. Qui sí que preveu atendre aquest toc d’atenció és la Generalitat, que ampliarà les Zones d’Especial Protecció per a les Aus i les reserves naturals del Delta i aprovarà el Pla de protecció.

La Comissió Europea exigeix més protecció natural pel Delta

Aena endarrereix tres anys l’ampliació de l’Aeroport del Prat