La Botiga Prat

La Botiga està ubicada al carrer Germà Estruch, 13. Foto: Ajuntament

Haver de recórrer a la caritat per poder posar un plat a la taula és alienant. Una de les imatges que ha deixat la pandèmia són les tristament famoses “cues de la fam”, una de les conseqüències d’una crisi que ha disparat els usuaris de bancs d’aliments i altres serveis socials.

Amb l’objectiu de dignificar les persones que necessiten ajuda, al Prat han posat en marxa la Botiga, un banc d’aliments gens a l’ús que atén 500 famílies i promou la participació dels beneficiaris en el projecte. Amb l’impuls de l’Ajuntament –que hi dedica 413.000 euros anuals–, la col·laboració d’Espigoladors i la gestió de l’Associació Benestar i Desenvolupament (ABD), la Botiga vol trencar amb el paradigma assistencialista per avançar cap a un horitzó socialment compromès. “És passar del jo assisteixo al jo acompanyo”, explica a Línia Mar Montserrat Castells, tècnica d’Acció Social del consistori.

I com funciona? Aparentment, l’espai té l’aparença d’un supermercat. De fet, s’ha fugit de la imatge del magatzem on recollir la bossa d’aliments i marxar de pressa per no ser vist. “És un projecte comunitari en el qual hem trencat els rols”, confirma Maria Sais, responsable del centre. “Hem d’aportar dignitat, sí, però també il·lusió”, remarca.

“Cada dia que vinc és un premi, no ho canviaria per res”, destaca un voluntari

Els usuaris entren a l’espai i, amb l’ajuda de voluntaris, fan la compra dels productes que necessiten. ‘Paguen’ amb ricardes, uns punts que equivalen als diners i que es distribueixen segons els membres de la llar necessitada. Com més membres hi hagi a una família, més ricardes tindran i, per tant, podran fer una compra adequada per mantenir una alimentació equilibrada.

“M’ha canviat la vida”

El paper dels voluntaris, alguns dels quals també beneficiaris, és crucial. Parlem amb el Jorge López, l’Ivan Rabaneda i la Graciela García Pinós, tres voluntaris per raons diferents. El Jorge, antic legionari a Ceuta, hi col·labora des de fa unes setmanes, després d’haver estat cinc anys de voluntari a la Creu Roja. Allà van ajudar la seva mare, i ara ell vol tornar, amb el seu esforç, tot allò que ha rebut. “M’ha canviat la vida”, diu López en relació amb el voluntariat, mentre assenyala els seus dos companys i afirma que a la Botiga es respira “companyonia i empatia”. “Cada dia que vinc és un premi, no ho canviaria per res”, rebla.

La Graciela assenteix amb el cap. Ella ha estat companya d’en Jorge a la Creu Roja. En el seu cas, en el passat, va viure una situació delicada i va rebre l’ajut dels seus veïns i amics. “Aquí som tots iguals”, assenyala. Hi coincideix en Jorge, que posa èmfasi en el tracte igualitari que proporcionen a cadascun dels usuaris de la Botiga. Per la seva banda, l’Ivan reconeix que se sent realitzat ajudant la gent.

La Botiga, que recull tota l’experiència del Punt Solidari que va obrir al Prat el 2012, vol convertir-se en un projecte d’acció comunitària, i per aquesta raó acollirà aviat tallers sobre estalvi energètic, de gestió del pressupost d’una llar o contra el malbaratament alimentari.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram