Aeroport avió Prat soroll

Un avió volant a prop de l’aeroport del Prat. Foto: Gemma Sánchez/ACN

El Comitè Assessor d’Infraestructures de l’Ajuntament de Barcelona aposta per allargar la tercera pista de l’aeroport “preferentment sense tocar els espais protegits de la Ricarda i el Remolar”, al Prat i a Viladecans, tot i que no diu com es pot fer això. Aquesta és una de les principals conclusions de l’informe que s’ha presentat aquest migdia al consistori barceloní, amb la presència de la tinenta d’alcaldia d’Urbanisme, Laia Bonet, i el president del comitè, l’exconseller de la Generalitat Santi Vila.

Si bé és cert que el comitè veu “urgent i necessari” posar en marxa mesures per ampliar l’aeròdrom pratenc per donar resposta a la “futura demanda” de vols de llarga distància, no entra a valorar cap de les propostes que s’han presentat els últims temps, com ara una de Foment per a la instal·lació de pilones que fessin passar la pista per sobre dels espais naturals o la construcció d’una pista a sobre del mar, entre altres.

“Diàleg institucional i social”

De fet, l’informe, de sis pàgines i vuit recomanacions, només insta als actors implicats a posar-se d’acord per afrontar la necessitat de fer créixer la infraestructura. “Cal establir un marc de diàleg institucional i social, plural i obert, que treballi en solucions a mitjà i llarg termini que permetin allargar la pista curta”, es limiten a comentar els 25 experts al citat informe.

El document fa una repassada històrica a la situació de l’aeroport i a l’atzucac entre la necessitat d’ampliar la infraestructura i la conservació dels espais naturals del delta del Llobregat -amb Europa molt pendent de la situació i amenaçant amb sancions-, així com el respecte al descans dels veïns de la zona, afectats pel soroll dels avions i que ja han expressat que estaran amatents a qualsevol decisió que contravingui els acords amb AENA i que trenquin l’actual funcionament de pistes segregades de l’aeròdrom.

Fer compensacions ambientals

Així mateix, el dictamen assenyala que és necessari que es portin a terme les compensacions ambientals pendents d’altres ampliacions del passat i que se’n facin de noves. “Fortes inversions mediambientals, especialment destinades a sanejar el cicle de l’aigua de les llacunes”, apunten els experts al document, en referència a la Ricarda i el Remolar.

Amb tot, a l’informe es reconeix que caldrà elaborar estudis informatius amb “anàlisi d’alternatives, estudis de demanda, de costos i de tota classe d’impactes, així com una avaluació econòmica, social i ambiental”. “Tot això pot durar anys; per tant, cal actuar amb diligència per tal d’ampliar el radi d’influència de l’aeroport”, afegeixen els experts, que avisen que l’ampliació del Prat passarà “un filtre ambiental molt exigent a la Unió Europea”.

Per altra banda, el dictamen proposa que les institucions locals “haurien de tenir un paper important dins la governança de l’aeroport”, tal com fa temps que demanen alguns ajuntaments de la comarca.

No tot és la Ricarda: l’altre front obert per a l’ampliació de l’aeroport
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram