APorta Viladecans

Dos picaportes en una visita al barri de la Montserratina. Foto: CONFAVC

Els resultats de la primera fase del programa A-Porta, desenvolupat per la Confederació d’Associacions Veïnals de Catalunya (CONFAVC) al barri de la Montserratina de Viladecans, mostren que dues de cada tres llars de la zona pateixen sobrecostos a les factures de subministraments bàsics. Les causes tenen a veure amb la contractació de potències massa elevades d’electricitat o per no haver demanat -per desconeixença- el bo social. També s’han detectat excessos a factures de l’aigua per l’aplicació incorrecta del tram o bé per no haver sol·licitat la tarifa social. En aquesta línia, el 7% de les cases havien patit algun retard amb el pagament de les factures, mentre que un 2% tenen o bé goteres o fusta podrida. Per tot plegat, els resultats del projecte apunten que una de cada 14 llars inspeccionades estan en situació de pobresa energètica.

Aquestes són algunes de les conclusions del projecte, que durant els últims deu mesos ha desplegat onze veïns i veïnes del barri, els picaportes, que han trucat a la porta de 1.200 llars per assessorar i “apoderar el veïnat amb vulnerabilitat energètica i lluitar contra la solitud no desitjada”, informen des de la CONFAVC. Pel que fa a aquesta última qüestió, els picaportes han identificat 41 persones que viuen soles sense desitjar-ho.

Per altra banda, l’equip de picaportes ha assessorat i aconsellat el veïnat a l’hora de conscienciar sobre el consum responsable d’energia, com adequar les cases al fred i a la calor amb solucions de baix cost i com entendre la factura dels subministraments.

Perfil majoritari: dona de 56 anys

El perfil majoritari de les persones ateses pels picaportes és el d’una dona de 56 anys de mitjana -són el 61% del total entrevistades-. Les entrevistes amb els veïns han tingut una duració mitjana de 29 minuts i 694 llars han obert la porta als picaportes, el 58% de les 1.200 visites que s’han fet. Pel que fa a la resta, a 285 no hi havia ningú, 152 van rebutjar l’assessorament i 51 van ajornar l’entrevista.

El coordinador del projecte al barri, Celso Pérez, considera que el desplegament del projecte a Montserratina ha estat positiu i que la col·laboració amb l’Ajuntament ha estat correcta. “Mai no havíem aconseguit arribar tan lluny com ho hem fet a Viladecans”, subratlla Pérez. De fet, gràcies a la coordinació entre l’A-Porta i l’Ajuntament, els casos més complicats relacionats amb l’energia -127 en total- van ser derivats a la regidoria de Medi Ambient, mentre que altres van ser redirigits a les tècniques municipals del Pla Local d’Acció Comunitària Inclusiva (PLACI).

La tinenta d’alcaldia de Serveis a la Ciutadania de Viladecans, Gisela Navarro, considera que aquest projecte “ha estat un encert al 100%”. “Hem descobert situacions de vulnerabilitat que no teníem detectades i les hem pogut afrontar amb èxit”, afegeix Navarro, que descriu l’A-Porta com una “joia”.

Aquest projecte es porta a terme en col·laboració amb el departament d’Afers Socials de la Generalitat, i en el cas de Montserratina amb l’Ajuntament de Viladecans i la Federació d’Entitats Veïnals de Viladecans i l’Associació de Veïns de la Montserratina, a més de la Fundació ‘la Caixa’ i Aigües de Barcelona. El programa també s’ha desplegat als barris gavanencs d’Ausiàs March i Ca n’Espinós, mentre que està previst que l’A-Porta tingui continuïtat al barri de l’avinguda del Molí en una segona etapa.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram