
L’espai natural de la Ricarda era una línia vermella per als ecologistes. Foto: Arxiu
El projecte per ampliar l’aeroport del Prat que ha fet públic avui el president Salvador Illa comporta allargar la tercera pista de la infraestructura, la paral·lela al mar, fins als 3,3 quilòmetres. Això vol dir que aquesta pista, necessària perquè s’enlairin i hi aterrin avions intercontinentals, trepitjarà part de la zona de la Ricarda, tot i que menys en relació amb el primer projecte presentat. Això vol dir, per tant, que s’ocuparà també una part del Remolar, l’altre espai natural d’interès ubicat a l’altre extrem de la pista, a Viladecans.
La voluntat de la Generalitat, Aena i el ministeri de Transports -que són els qui han pactat el pla- és allargar la pista mig quilòmetre, en concret 440 per la zona de la Ricarda -87 menys que la primera proposta- i 60 més pel Remolar. Ara bé, això no es quedarà aquí, ja que, per seguretat, cal crear una àrea, anomenada RESA, a cada extrem de la pista. Per tant, 60 metres per cada banda seran pavimentats. Des de la Generalitat defensen que aquest allargament es podrà adaptar geomètricament a la llacuna, cosa que permetrà mantenir la superfície de l’aigua. Per l’altra banda, el Govern recorda que aquest projecte que acaben de presentar “no afecta la llacuna del Remolar”.
Gràcies a aquestes actuacions, està previst que l’aeròdrom pugui passar a gestionar 90 operacions aèries cada hora, mentre que ara es queda en 80. A banda, la voluntat del Govern és construir una nova terminal satèl·lit i fer remodelacions a les altres dues existents, així com la creació d’una línia de tren subterrània que arribi a la T1.
Compensacions ambientals
Malgrat que la invasió dels dos espais naturals és inevitable amb aquest projecte a la mà, el Govern ha plantejat compensacions ambientals. En aquest sentit, proposa crear una “anella verda” al voltant de l’aeròdrom i renaturalitzar 270 hectàrees que seran una zona de transició cap al Parc Agrari i les zones de conreu. A més, des de la Generalitat plantegen millores ambientals per reduir les emissions contaminants de la infraestructura i alinear-se amb els objectius europeus European Green Deal i AENA NET Zero 2030.
Amb tot, de moment els pagesos sembla que s’oposen al projecte d’Illa. El sindicat Unió de Pagesos ja ha expressat el seu rebuig a la proposta, perquè, segons argumenta, té un “impacte irreversible” sobre terrenys “d’alt valor agrari i mediambiental” del delta del Llobregat. En concret, els pagesos posen l’accent en l’anella verda que proposa fer el Govern com a compensació per trepitjar la Ricarda i el Remolar, ja que suposaria naturalitzar zones agrícoles. I, tot plegat, en plena ressaca pel debat de l’ampliació de les zones d’especial protecció de les aus (ZEPA), que també ha retallat zona agrícola. “Posar en risc la producció agroalimentària en aquest punt equival també a posar en risc l’alimentació de bona part dels consumidors de les poblacions que envolten la capital catalana”, denuncien. Per acabar, proposen impulsar un pla territorial sectorial agrari per al Baix Llobregat.
Pel que fa a les compensacions, des del Prat ja van deixar clar fa poc a l’Espai Línia que no els convencen. Ho va dir l’alcaldessa Alba Bou en una entrevista, on va avisar que les compensacions plantejades per l’anterior ampliació de la infraestructura “no s’han fet” i que tampoc “han donat el resultat previst”. Avui, l’alcaldessa pratenca s’ha mantingut en la seva posició de rebuig a l’ampliació, tot i que no ha volgut entrar a valorar la proposta tècnica fins que no tingui més detalls.
Quan tirarà endavant el projecte?
Segons el document presentat avui, el Govern preveu tramitar el pla director de l’ampliació el setembre, per tal que quedi aprovat el 2028, quan hagi rebut el vistiplau de la Comissió Europea, que va instar fa uns anys Espanya a protegir els espais naturals del Delta.
Les obres, si tot va bé, es començarien a fer entre el 2030 i el 2033, i segons els càlculs costaran al voltant de 3.200 milions d’euros.
I el soroll dels avions?
Abans, però, passaran moltes coses. De moment, per a dissabte hi ha convocada una manifestació al Prat en contra de l’ampliació, mentre que els comuns i els ecologistes ja han posat el crit al cel contra la proposta d’Illa. Caldrà veure, a banda, com encaixa aquesta nova proposta de fer créixer l’aeroport amb el descans dels veïns de Gavà Mar i de Castelldefels.
Gemma Badia, alcaldessa de Gavà, ha expressat que els veïns poden estar “tranquils”, ja que amb aquest projecte d’ampliació “s’assegura la pau acústica” a la ciutat. Sobre l’allargament de la tercera pista, Badia argumenta que amb el mig quilòmetre que guanyarà es garantirà que tots els vols puguin fer el gir a mar abans. “L’ampliació de l’aeroport no només no incrementarà l’impacte acústic sobre la ciutat i sobre Gavà Mar, sinó que es reduirà”, promet la batllessa.
Illa: “El projecte d’ampliació de l’aeroport és tècnicament el millor i el més equilibrat”