L’increment de vols a l’Aeroport del Prat afecta el descans dels veïns. Foto: Arxiu

“Es podria fer més perquè aquests vols no fessin aterratges a aquestes hores.” Qui es mostra així de contundent és Xavier Amate, regidor de Territori i Mobilitat de l’Ajuntament de Castelldefels. Amate parla dels avions pesants que s’enlairen i aterren a la pista principal de l’Aeroport del Prat durant la nit. Els moviments d’aquests avions provoquen un soroll que molesta les zones residencials que hi ha a prop de l’aeroport i provoca problemes de descans i en el benestar dels veïns.

És per això que els ajuntaments de Castelldefels, Gavà, Viladecans, El Prat i Sant Boi s’han unit per demanar al Ministeri de Foment i a AENA, l’empresa que gestiona l’aeroport, que prohibeixin que aquest tipus d’avions operin a la pista principal durant l’horari nocturn, és a dir, des de les 11 de la nit fins a les 7 del matí.

SEGUEIXEN LA NORMATIVA
En declaracions a Línia Mar, des d’AENA expliquen que l’operativa del Prat, és a dir, la manera com els avions arriben i marxen de l’aeroport, s’ha dissenyat per “minimitzar l’afectació acústica sobre les poblacions de l’entorn i compleix estrictament amb la legislació” sobre contaminació acústica. A més, afegeixen que “el soroll produït per les operacions no provoca que se superin els objectius de qualitat acústica a cap de les zones residencials de l’entorn.”

Però per a Amate, “una cosa és que compleixin i l’altre són les implicacions que això significa sobre el territori”. El regidor castelldefelenc considera que la legislació europea permet vulnerar els nivells de soroll al voltant d’un aeroport perquè es considera una zona d’excepció. L’altre perill que veuen els cinc ajuntaments és el potencial per créixer de l’Aeroport del Prat, que encara té marge per incrementar el nombre de vols i de passatgers. Això, a la llarga, pot augmentar els vols nocturns d’avions pesants a la pista principal i això és el que volen evitar.

Amate assegura que no estan en contra de l’aeroport i entenen que es tracta d’una infraestructura estratègica per al país, però també demanen que el seu creixement tingui en compte el benestar i el descans dels veïns de l’entorn.

Més de 50 milions de passatgers al Prat

El 2018 han passat per l’Aeroport de Barcelona-El Prat un total de 50.172.457 passatgers. Això significa, segons les dades d’AENA, un increment d’un 6,1% en comparació amb el 2017.

Pel que fa als moviments de les aeronaus, l’Aeroport va registrar un total de 335.651 enlairaments i aterratges, cosa que suposa un increment d’un 3,7% si es compara amb el 2017.

CANVI DE NOM
Més enllà de les xifres, l’Aeroport també va ser protagonista aquest desembre per la proposta que es va fer durant el Consell de Ministres que es va celebrar a Barcelona el passat 21 de desembre. En la reunió, el president espanyol, Pedro Sánchez, va proposar rebatejar l’aeroport amb el nom de Josep Tarradellas, l’expresident de la Generalitat que va tornar de l’exili.

Des de l’Ajuntament del Prat consideren que aquesta decisió és un simbolisme sobre les actuals relacions entre Catalunya i Espanya i asseguren que no contribuiran en cap polèmica sobre el canvi.