La manifestació de principis de juliol va aconseguir convocar mig miler de persones. Foto: Twitter (@SalvemElCalamot)

El projecte Eixample Sud al Prat, el Pla de Ponent a Gavà i Castelldefels o el nou barri de Llevant a Viladecans. Aquests són només alguns dels projectes urbanístics que amenacen les últimes zones verdes al voltant de les ciutats del Delta, on els boscos i els camps no paren de perdre terreny a favor del ciment.

Com que la situació és similar a tots els municipis del Delta, les plataformes i moviments que s’han creat per intentar frenar aquests projectes s’han unit per fer sentir més fort la seva veu. Jaume Grau, membre de la plataforma SOS Baix Llobregat, explica que cada vegada hi ha un “sentiment d’identitat pel territori que va més enllà de les fronteres administratives” i assegura que això “és molt important”. La gent s’ha adonat que “el que passa al poble del costat” també l’afecta i, per això, “cada cop hi ha més consciència de territori”.

Un dels exemples més recents és el mig miler de persones que es van sumar a la marxa que va anar des de Can Sellarès, on l’Ajuntament de Viladecans vol construir diversos pisos que encaixonaran una masia històrica de la ciutat, fins a l’Ajuntament de Gavà. Aquesta protesta va unir diversos col·lectius que s’oposen a diferents projectes urbanístics, però bàsicament es va impulsar per denunciar la construcció de fins a quatre barris nous a la frontera que hi ha entre Gavà i Castelldefels.

PROJECTES ANTIQUATS
Es tracta del Pla de Ponent, que preveu construir més de 5.000 nous habitatges que multiplicaran la població de la ciutat. L’impacte ambiental més important és que el projecte es farà a l’únic pas natural que connecta la serralada del Garraf amb la plana del Delta.

Grau considera que aquest projecte “és legal però no legítim, perquè estan trinxant el territori”. A més, denuncia que tots aquests plans urbanístics es fan a partir del Pla General Metropolità, un document aprovat el 1976, a les escorrialles de la dictadura franquista, quan “ni es parlava de canvi climàtic” i només s’apostava per “la lògica de construir i créixer sense parar”.

“Que estigui en un document de fa 40 anys no vol dir que estigui bé”, afirma Grau, que demana que els governs locals actuïn davant d’aquests projectes perquè “els ajuntaments poden fer coses i impedir projectes caducats”.

CANVI DE PERSPECTIVA
“Ara hi ha més gent que està conscienciada”, reconeix Grau, que afegeix que els valors de la societat estan “començant a canviar”. Per això diu als ajuntaments que “entenguin que és un problema ambiental i de salut pública” i reclama als diferents governs locals que defensin “la salut pública dels ciutadans”.

També ho veuen així des de Ni un pam de terra, del Prat. L’Eva, una de les integrants de la plataforma, explica que “amb el confinament s’ha posat molt en valor tenir producció de proximitat”, però també el “valor paisatgístic” i els espais verds i a l’aire lliure a tocar de la ciutat on poder practicar esport o passejar.

Ni un pam de terra va participar en la protesta que es va fer el 2 de juliol a Viladecans i Gavà. Allà van mostrar el seu desacord amb el projecte impulsat pel govern del Prat Eixample Sud, que preveu construir més de 2.600 nous habitatges en camps del Parc Agrari.

Des de l’entitat denuncien que el govern del Prat, format pels comuns i el PSC, “fa molta bandera del Parc Agrari i dels espais naturals del Delta però no tenen cap mena de mirament” a l’hora de construir en parcel·les del Parc Agrari que deixen de ser camps per cultivar.

MÉS PROTESTES
L’última protesta que va unir diferents col·lectius en defensa del territori del Delta és la que va convocar la plataforma Salvem l’Olla del Rei el 17 de juliol per denunciar els vessaments que pateix aquesta zona humida de Castelldefels.

Unes 300 persones van participar en la manifestació, que marca un pas més en la mobilització del Delta per defensar els espais naturals del territori i que preveu noves protestes a la tardor.

El Parlament no vol ampliar l’Aeroport

La Comissió de Territori del Parlament demana a Foment que no faci “cap projecte d’ampliació de l’aeroport que impliqui un augment il·limitat de passatgers” que acabi provocant “un impacte sobre el medi natural” del Delta. L’Ajuntament del Prat celebra la decisió de la cambra.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram