Els comerciants estan fent descomptes entorn del 50%. Foto: Arxiu

Amb els torrons més que digerits, els comerciants estan immersos en unes rebaixes que esperen que segueixin la línia d’una campanya de Nadal que sembla que va marcar un punt d’inflexió. “Encara estem recollint dades, però calculem que hem augmentat al voltant d’un 2-3% les vendes respecte de l’any passat”, explica a aquesta publicació Emiliano Maroto, president de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABCC). “S’ha trencat la dinàmica de baixada”, afegeix en aquest sentit.

Una bona valoració que esperona el sector per a les rebaixes d’hivern, les quals són, si no hi ha grans canvis, les últimes que han començat per llei el 7 de gener. I és que la Generalitat ja ha aprovat l’avantprojecte de llei catalana de comerç que dóna llibertat als comerciants per fer rebaixes quan vulguin, tot i recomanar les temporades tradicionals d’hivern i estiu.

Amb tot, Maroto augura que les vendes de les rebaixes creixeran en la línia de Nadal, però confirma que el que es va vendre durant el Black Friday “s’està deixant de vendre ara”. “La gent té el pressupost que té”, reconeix.

INICI FULGURANT
Com passa cada any, les rebaixes han arrencat amb molta força. Enguany, el fet que comencessin en cap de setmana ha ajudat que els compradors sortissin al carrer a la caça de gangues –sobretot pel que fa a roba i calçat– com una activitat més de Nadal.

L’èxtasi consumista, però, anirà a menys a mesura que passin les setmanes. “Les rebaixes duren tres mesos, però són molt més intenses durant les dues primeres setmanes”, explica al respecte Maroto.

Qui també ha valorat molt positivament l’inici de la campanya de descomptes han estat les grans superfícies. L’Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución (ANGED) confia que aquest període sigui la culminació d’un any molt positiu de vendes.

CREIX L’OCUPACIÓ
L’optimisme pel que fa a les vendes també s’ha contagiat a l’ocupació. Segons un estudi de Randstad, enguany s’han formalitzat 20.255 contractes a tot Catalunya per a les rebaixes, un 16% més que l’any passat.

 

La liberalització de les
rebaixes genera polèmica

L’aprovació de l’avantprojecte de llei de comerç de la Generalitat que preveu, entre altres, liberalitzar el període de rebaixes, no ha deixat indiferent ningú. Per una banda, Àlex Goñi, president de PIMEComerç, creu que s’està “més a prop d’acabar amb la inseguretat jurídica” en què es movien els botiguers des que el Constitucional va suspendre la llei catalana de comerç i confia que d’aquí “se’n derivi una normativa ambiciosa i amb vocació de futur”.

Similar és la postura de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants (ABCC), el president del qual, Emiliano Maroto, considera “acceptable” la llei sempre i quan el teixit comercial “arribi a un acord de bona voluntat per respectar les dates tradicionals de les rebaixes”, que els compradors tenen “interioritzades”.

Les grans superfícies, per contra, són força més crítiques amb l’avantprojecte. L’Asociación Nacional de Grandes Empresas de Distribución (ANGED), que agrupa alguns gegants com el Corte Inglés o Media Markt, afirma que la nova llei “no té en compte els canvis radicals que han afectat el consum en plena era digital” i la titlla “d’antiquada”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram