La meitat d’establiments canvien a la llengua del client. Foto: Pau Massip

Només una de cada cinc botigues del poble t’atén directament en català quan hi entres. D’aquestes, gairebé la meitat, un 47%, canvien al català quan aquest és l’idioma del client. Per Lourdes Sobirà, responsable del Servei Local de Català de la ciutat, aquestes xifres “són baixes”, però considera que aquesta situació “ha de servir d’empenta, d’estímul”, ja que hi ha “molt marge de millora”.

Aquestes dades s’extreuen de l’estudi Ofercat, que analitza l’ús del català als comerços i restaurants. Aquest cop, la recerca es va centrar en deu ciutats mitjanes de Catalunya, entre elles Castelldefels i El Prat. I són justament els dos municipis del Delta els que obtenen els pitjors resultats. Al Prat encara són menys els establiments que t’atenen en català com a llengua d’inici quan entres en una botiga o un restaurant (16%). Tot i que la xifra del canvi de llengua adequant-se a la del client és més elevada, d’un 48%.

Durant la presentació de l’estudi, el regidor de Cultura, Jordi Maresma, va explicar que aquestes dades s’expliquen perquè Castelldefels és “una ciutat en construcció, que en trenta anys ha duplicat la població”. En aquest sentit, el tinent d’alcaldia va detallar que només un 18% dels nouvinguts coneixen el català, llengua que es proposen que sigui “d’acollida i de convivència”.

Per això, l’Ajuntament i el Consorci per a la Normalització Lingüística, amb el suport dels agents econòmics locals, impulsaran mesures per millorar aquestes xifres. Des del Servei Local de Català, Sobirà recorda que tenen eines per a les petites empreses, com el servei d’assessorament lingüístic als comerciants.