El Black Friday ha arribat per quedar-se. Foto: Kippelboy

La venda per internet està canviant la temporada nadalenca del comerç local. Entre altres motius, el comerç digital ha permès la implantació a Catalunya d’una nova tradició: el Black Friday. Segons dades de RETAILcat, entitat que agrupa prop d’un 30% del comerç local català, 3 de cada 4 persones ha comprat durant les promocions del “divendres negre”.

Com ha explicat a aquesta publicació el president de RETAILcat, Joan Carles Calbet, tot i que el comerç de proximitat ha registrat bons dies de venda, es tracta d’una campanya que promou “certs desequilibris”, perquè “es concentra la venda en uns dies concrets”. El fet és que el 50% de les compres fetes el cap de setmana del Black Friday han estat un “avançament” de les compres de Nadal.

Segons Calbet, a més, aquesta nova campanya prenadalenca provoca una certa “disparitat” entre els comerciants, ja que moltes botigues estenen les seves promocions més enllà del divendres i moltes fins i tot les mantenen durant una setmana o més. “L’únic que aconseguim és despistar el consumidor”, alerta Calbet.

Des de RETAILcat proposen contrarestar aquest fenomen amb la creació d’un “dia de la compra local”, com es fa també als Estats Units el dissabte després del Black Friday, però en una altra data.

L’EFECTE INTERNET
Tot i aquests factors que podrien ser negatius, el comerç local espera que aquesta campanya nadalenca sigui igual o fins i tot millor que la de l’any passat. “No hi ha cap factor que ens faci pensar que pugui ser una mala campanya”, assegura Calbet.

Segons les dades de RETAILcat, però, un 80% dels consumidors catalans tenen intencions de combinar la compra en botigues amb la compra en línia. “La compra per internet és una cosa contra la qual no podem anar, perquè ha vingut per quedar-se”, manifesta Calbet.

El president de l’entitat demana que es reguli la venda per internet per equiparar-la fiscalment a la de “la venda física” i evitar l’evasió d’impostos en el mercat d’internet. Des de RETAILcat destaquen que, a més, s’ha de conscienciar el client que la compra de proximitat té un retorn directe cap a la societat (en impostos que van cap a serveis socials) i també és més sostenible.

 

Condicions laborals: l’altra
cara del comerç electrònic

A Amazon, “les condicions laborals, sobretot pel que fa a la salut, són molt precàries, gairebé inexistents”. Així de contundent s’expressa José Luis Arias, representant de Comissions Obreres al Comitè d’Empresa d’un dels magatzems que la multinacional nord-americana té a Catalunya.

Arias explica que el ritme de treball a l’empresa és molt elevat i el volum de feina s’incrementa en campanyes com el Black Friday o durant les festes de Nadal. A més, l’empresa va augmentant la càrrega de feina als treballadors i, si veu que poden produir més, va consolidant aquests nous ritmes i volums de treball.

Tots els magatzems que Amazon té per tot Europa treballen en aquestes condicions i, de fet, alguns centres van fer vaga durant el Black Friday per denunciar-ho.

A banda, els sindicats van organitzar una trobada a Londres sota el lema “som humans, no som robots” per unir-se davant la situació que pateixen a l’empresa de l’home més ric del món.