Les rebaixes, aquella pràctica comercial que vam importar dels Estats Units pels volts dels anys 40 del segle passat, no viuen els seus millors moments.

Arran de la liberalització d’aquest període promulgada pel govern espanyol el 2012 i de la suspensió per part del Tribunal Constitucional de la llei catalana de comerç, les dates oficials i tradicionals d’inici –7 de gener i 1 de juliol– s’han esfumat i la incertesa ha crescut tant entre els botiguers –que no saben quan han de començar a fer descomptes– com entre els clients.

Per tot plegat, estan tocant fons les rebaixes? Segueixen tenint sentit avui dia, quan, a més, els hàbits de compra també estan mutant?

“Estan matant les rebaixes”, respon a aquesta publicació Emiliano Maroto, secretari general de l’Agrupament de Botiguers i Comerciants de Catalunya (ABC). Maroto defensa aquest posicionament criticant les marques i botigues que fan ofertes tot l’any i la disbauxa normativa.

I és que, a falta d’una norma que marqui l’inici oficial de les rebaixes –la nova llei de comerç que tramita el Parlament no estableix dues dates d’arrencada, sinó que només recomana les tradicionals–, gran part dels comerciants catalans van optar per engegar la campanya d’ofertes un dia abans, divendres 30 de juny, per evitar coincidir amb l’operació sortida del juliol. Maroto, però, no ho veu igual. “Quan s’avancen les rebaixes és que no hi ha bones previsions i es volen maquillar xifres”, lamenta. “Cal una normativa clara que estableixi quan s’han de fer les rebaixes”, apunta, alhora que clama perquè els comerciants facin front comú per defensar la campanya.

Sigui com sigui, els botiguers han tornat a penjar el cartell de ‘rebaixes’: no hi ha alternativa.

MÉS VENDES I LLOCS DE FEINA
Hagin començat el 30 de juny o l’1 de juliol, les rebaixes d’estiu d’enguany es presenten com una oportunitat de millorar els resultats del 2016, segons les previsions inicials. La Confederación Española de Comercio (CEC) va augurar a principis de mes que la campanya de descomptes d’estiu finalitzarà amb un augment de les vendes del 2% respecte de l’any passat –del 5% a les zones turístiques–. Amb les primeres dades a la mà després d’un parell de setmanes de campanya, les previsions no han variat i se situen també al voltant del 2-3%, segons informen des de l’ABC, tot i que en un principi van preveure que l’augment seria del 5%. “Hi ha zones molt castigades i unes altres, les més turístiques, que aguantaran millor”, explica Emiliano Maroto.

I pel que fa a l’ocupació? Segons Adecco, les rebaixes d’estiu finalitzaran havent creat un 7% més de llocs de feina que l’any passat. Per comunitats, Catalunya és la segona on més creixeran els contractes de rebaixes, un 10%, mentre que a Barcelona es crearan 23.700 llocs de treball.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram