Primer maig-LHospitalet

Capçalera de la manifestació davant de l’antiga fàbrica de Cosme Toda. Foto: Línia L’H

Nou primer de maig als carrers de l’Hospitalet amb la nova aliança local entre l’anarcosindicalisme i el moviment pel dret a l’habitatge ben present. I ben visible a la manifestació convocada per la CNT als voltants de l’antiga fàbrica de Cosme Toda, tot un emblema de la reivindicació veïnal a la ciutat.

Una altra aliança, la dels moviments sindical i veïnal, també va quedar ben palesa a l’inici de la concentració, quan una de les portaveus de la plataforma ciutadana Stop Massificació, Eulàlia Panyella, va intervenir en primer lloc per seguir reivindicant el patrimoni i continuar denunciant l’especulació immobiliària.

“Ens trobem a la plaça del monstre o de la derrota”, va començar Panyella, que va lamentar la pèrdua d’una oportunitat per recuperar part del patrimoni de la ciutat i de guanyar espai verd per al veïnat d’un dels municipis amb una de les densitats més elevades del continent. Tot i això, Panyella afirmava que “continuen dempeus” amb les seves reivindicacions.

Dret a un habitatge i un salari “dignes”

“Ha arribat el moment d’abaixar els lloguers i apujar els salaris”, es podia llegir a la pancarta de la capçalera. Aquesta i moltes altres consignes van ser cridades pel centenar de manifestants que es van aplegar a mig matí al barri de Sant Josep, abans d’enfilar fins a la Farga, primer, on es va reiterar la crítica a “l’immobilisme internacional” respecte a la “massacre” perpetrada per l’exèrcit israelià a Gaza.

Amb la manifestació a la rambla de Just Oliveras, una de les portaveus del Sindicat d’Habitatge Socialista de l’Hospitalet, Sara Díez, denunciava “l’erosió del dret fonamental a l’habitatge per part de l’Estat capitalista i de les grans empreses immobiliàries”. “Els propietaris i els fons voltor juguen amb les vides del veïnat”, va afegir Díez, que posava com a exemple l’organització sindical pròpia i aliena per fer front a les dificultats dels veïns i les veïnes per accedir a un habitatge digne.

La reivindicació per l’accés a un habitatge digne va continuar davant del monument a Rafael Casanova, on Mireia, Élida i Judit, tres veïnes i membres del Sindicat de Llogateres local van celebrar l’aliança a l’Hospitalet del moviment sindical i de l’habitatge, pactada entre la CNT i el Sindicat de Llogateres un any enrere. “Feina i habitatge són dos fronts de la mateixa lluita, que hem de fer tots i totes juntes”, asseguraven les veïnes, que van reclamar la fi dels desnonaments i del rendisme dels grans propietaris.

Primer maig-LHospitalet (2)

Veïnes del Sindicat de Llogateres davant del monument a Rafael de Casanova. Foto: Línia L’H

Reducció de la jornada laboral a trenta hores

Al mateix emblemàtic indret es va denunciar un cas de repressió sindical, el patit per afiliats del sindicat de Comissions de Base (CoBas) a l’empresa multinacional de pintures AkzoNobel. La sindicalista i veïna de l’Hospitalet, Montse Abolafia, va explicar el cas i va lamentar la manca de suport per part dels sindicats majoritaris.

Per la seva banda, el secretari d’Acció Sindical de la CNT de l’Hospitalet alertava sobre el fet que “el feixisme del lliure mercat ha posat en el seu punt de mira els drets fonamentals de la classe treballadora, degradant els serveis públics i augmentant les desigualtats socials”. Segons aquest, els efectes a l’Hospitalet són la precarització dels llocs de treball i uns lloguers “inassumibles” per a la classe treballadora.

En darrer lloc, la secretària general de la CNT, Èrika Conrado, va reclamar la reducció de la jornada laboral a les trenta hores setmanals, inferior a les trenta-set hores i mitja pactades pel govern espanyol amb els sindicats majoritaris.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram