Un grup de veïnes es manifesta a Collblanc contra l’especulació i els pisos turístics. Foto: AV Som Santa Eulàlia
El darrer Ple aprovava una moció impulsada per LH En Comú Podem per demanar al Govern de la Generalitat una equiparació dels preus de la taxa turística de la ciutat amb els de Barcelona. La llei contempla que a la capital catalana es pot imposar un recàrrec de quatre euros per nit i persona, impost que en principi s’ha de fer efectiu a partir d’aquest mes. La resta de municipis tenen un règim comú i no el poden canviar.
Es tracta de la primera mesura municipal relativa a la preocupant proliferació d’apartaments turístics, comú els darrers anys a molts barris de l’àrea metropolitana. Sembla, doncs, que comença a tenir efectes en l’administració la cada cop més forta pressió veïnal, que fa temps que reclama l’adopció de mesures reguladores per aturar aquest fenomen.
“El turisme no fa barri”
“El turisme no fa barri”, es podia llegir en un dels cartells de les veïnes i veïns que el 28 de setembre es van aplegar al mercat de Collblanc per denunciar l’especulació immobiliària i la massificació turística a la ciutat, especialment als barris de Collblanc i la Torrassa, molt afectats des de fa anys per la proximitat del Camp Nou i la bona connexió amb transport públic amb l’aeroport del Prat.
Tovalloles penjades a les baranes, trànsit rodat de maletes amunt i avall i divisió d’habitatges en tres o quatre dormitoris per triplicar els guanys, segons denuncien l’Isidre, la Marta, la Laura i altres persones que, en alguns casos, han hagut de fer les maletes i deixar el barri.
Veïnat afectat
Una altra conseqüència és que la gent sense recursos com la Marta, veïna del carrer Holanda, 36, es veu obligada a inscriure’s a una llista d’espera de milers de persones per accedir a un pis de lloguer social.
“Només volen omplir-se les butxaques sense tenir en compte el mal que fan als veïns i les veïnes”, afirma l’Isidre. En el cas del bloc Occident 14, “les propietàries volen expulsar les llogateres amb total impunitat per fer colivings i apujar els lloguers”, segons els veïns. L’app Idealista ofereix el lloguer d’una habitació de l’esmentat edifici per 630 euros al mes, precisament el mateix d’on va haver de marxar la Sandra, després de la negativa de les propietàries a renovar-li el contracte de lloguer.
Negoci “alegal”
“L’alegalitat” que empara el lloguer per temporades d’apartaments sencers o compartits continua sense resoldre’s des de les administracions, tal com denuncien des de la Plataforma contra l’Especulació i la Massificació Turística presentada el mes de setembre a Collblanc.
La desestimació al Congrés dels Diputats d’una regulació al respecte, després de la votació en contra del grup independentista Junts, va ser objecte de dures crítiques per part del Sindicat de Llogateres i del moviment en defensa del dret a l’habitatge, que també mostrava la seva indignació a les portes del recinte firal de Granvia, durant la inauguració del congrés immobiliari ‘The District’, celebrat a finals del setembre.