Una aula plena d’alumnes en un dels centres escolars de la ciutat. Foto: Ajuntament

“Si estàs en una escola de l’Hospitalet, estàs en una escola saturada”. Així de contundents es mostren els pares i mares hospitalencs, que consideren que el nivell d’educació dels seus fills està en perill per la massificació de les aules. Per ells, el problema és evident: si hi ha més alumnes a cada aula, els professors poden dedicar menys atenció a cada infant i això, com que passa a gairebé tots els centres hospitalencs, acaba afectant el nivell educatiu del conjunt de la ciutat.

Segons un estudi elaborat per la FAPAC i Comissions Obreres, un 67% de les 34 escoles de primària de la ciutat estan sobreocupades. A secundària, la situació encara és més preocupant, ja que el percentatge puja fins al 75% i són 12 dels 16 centres que hi ha a la ciutat els que tenen més alumnes dels que poden assumir.

Aquestes entitats expliquen que si s’agafessin tots els grups extraordinaris que s’han creat a primària i a secundària es podrien obrir, directament, una escola de primària de dues línies i un institut amb quatre classes per curs.

2.200 NOUS ALUMNES
Associacions de pares i mares, mestres, professors i sindicats denuncien que la falta d’inversions i la mala planificació del Departament d’Educació han obligat a incrementar les ràtios d’alumnes que hi poden haver a les aules, a crear grups que no estaven previstos, coneguts com a bolets, i a instal·lar barracons a diferents centres per encabir tots els alumnes que estan matriculats.

Aquests col·lectius asseguren que la massificació dels col·legis i instituts és un problema que fa anys que s’arrossega per la falta endèmica de centres educatius que hi ha a la ciutat.

A aquesta situació cal sumar-hi la matrícula viva, és a dir, els infants i adolescents que arriben a la ciutat quan el curs ja està en marxa i que demanen una plaça quan les matriculacions ja s’han tancat. Des de principis de curs se n’han registrat 2.200 casos, una xifra alarmant si es té en compte que el curs passat, quan es van assignar 1.500 places, el conjunt dels centres ja estaven al 97% de capacitat. A més, entitats i professionals adverteixen que continuarà pujant els pròxims mesos.

MÉS INVERSIONS
Davant d’aquesta situació, Comissions Obreres, la FAPAC i el Moviment d’Ensenyants El Casalet van presentar una moció al Ple en què demanen al Departament d’Educació que comenci a planificar “immediatament” els nous centres educatius que s’han de construir a la ciutat, cosa que permetrà reduir les ràtios de la resta d’escoles i instituts.

El text també reclama que la Generalitat incrementi els recursos que Educació dedica a la ciutat, tant per construir els nous centres com per dotar-los del professorat i els recursos suficients per treballar en condicions.

A l’Ajuntament li reclamen que busqui els terrenys on construir aquests nous centres o, en cas que no n’hi hagi, mirar quins edificis es podrien adaptar per convertir-se en centres educatius.

SITUACIÓ EXTREMA
Des de FAPAC expliquen que la falta de recursos ha portat als pares i mares d’un centre a organitzar una recollida de diners per comprar una pissarra per a la classe dels seus fills.

A més, també avisen que hi ha alumnes que no troben plaça al seu districte, cosa marcada per llei, i han d’anar a estudiar a escoles d’altres zones de la ciutat, complicant encara més la situació de les famílies.