La situació del mercat immobiliari és una de les preocupacions que la Síndica ha exposat a l’alcaldessa Colau. Foto: Síndica de Greuges

Un any en una ciutat dóna per molt. Entre altres coses, serveix perquè es vagin acumulant qüestions que no agraden al ciutadà i que acaben sent motiu de queixa. Totes aquestes queixes i preocupacions sovint acaben a la Síndica de Greuges, la institució que actualment encapçala Maria Assumpció Vilà i que té la funció de defensar els drets fonamentals i les llibertats públiques dels ciutadans de Barcelona.

Recentment la Síndica ha presentat l’informe de balanç del 2017, on es pot veure quins són els temes que més preocupen els barcelonins. Encapçalen la llista la mobilitat, els serveis socials i l’habitatge. El total d’actuacions que ha hagut de dur a terme la Síndica s’enfila fins a les 3.522. D’aquestes, 1.702 són queixes i 1.820 consultes i assessoraments generals. Són xifres similars a les d’altres anys.

Durant la presentació de l’informe, Vilà va alertar que els principals problemes que pateix la ciutat es poden cronificar i va assegurar que “es pot millorar en tot”. Vilà també va admetre que, “tot i que hi ha coses que no depenen només de l’Ajuntament, veig que es fan esforços per intentar solucionar els problemes, però no tots són fàcils”.

Així doncs, una de les qüestions que Vilà considera preocupants, relacionada amb l’habitatge, és la crescuda del nombre de persones que viuen al carrer, que són un total de 1.026. A aquesta xifra cal afegir-hi les 1.954 que estan allotjades en diferents equipaments municipals. La Síndica veu l’actuació dels diferents serveis municipals “adequada, ajustada a la normativa i amb plena col·laboració i coordinació”, però alerta que “no s’albira una solució al seu gravíssim problema”.

MERCAT IMMOBILIARI
Seguint amb l’habitatge, la Síndica observa amb preocupació l’increment de preus en el mercat immobiliari, especialment en el sector del lloguer, i recomana que “els serveis socials estiguin alerta” en els casos de persones més grans de 65 anys “que viuen en habitacions rellogades, ja que són més vulnerables davant la pèrdua d’allotjament”. Vilà també es mostra preocupada per la dificultat que tenen els barcelonins per accedir a un habitatge a causa de “l’increment dels preus del lloguer i la manca d’oferta pública d’habitatges de protecció oficial” i també alerta sobre les “diverses queixes per assetjament immobiliari”. Per últim, tot i que també recorda que hi continuen havent queixes, Vilà valora positivament les actuacions de l’Ajuntament per frenar el creixement dels pisos turístics i de l’oferta il·legal que també hi ha en aquest mercat.

SERVEIS SOCIALS
En el seu informe, Vilà també constata que s’ha de millorar l’accés als centres de serveis socials i insisteix en el fet que cal garantir “un acompanyament suficient en l’atenció a les persones en condicions d’especial vulnerabilitat”. Sobre el Servei d’Atenció Domiciliària (SAD), la Síndica alerta que hi ha usuaris que no reben l’atenció adequada quan presenten una queixa i sobre “la manca de control directe per part dels usuaris del servei en els casos de copagament”.

PROBLEMES DE MOBILITAT
Un altre dels problemes estructurals de la ciutat és el de la mobilitat. Les queixes més recents són les que tenen a veure amb la implementació de la xarxa ortogonal d’autobusos, tot i que Vilà afirma que “l’avaluació definitiva no podrà fer-se fins que es produeixi tot el desplegament de la xarxa”. Les multes relacionades amb la circulació també van ser durant el 2017 una de les queixes més recurrents de la ciutadania.