Una de les principals funcions de la Xarxa de Suport Mutu de les Corts és ajudar la gent gran. Foto: Districte

“Hola. Jo he après a fer mascaretes de roba. No són com les mèdiques però per anar al supermercat o a la farmàcia són prou vàlides”. Aquest és un dels moltíssims missatges que es pot llegir al grup ‘xarxasuportmutulc’, de l’aplicació de missatgeria Telegram. Es tracta del centre d’operacions, per dir-ho d’alguna manera, de la Xarxa de Suport Mutu de les Corts.

La crisi del coronavirus ha activat durant els últims dies, a les Corts i a la majoria dels barris de la ciutat, la solidaritat veïnal. En temps de confinament, l’ajuda mútua s’està convertint en una eina imprescindible, especialment per a les persones més febles que han vist trasbalsat el seu dia a dia.

Ahir a la tarda, en el moment de redactar-se aquesta notícia, al grup ‘xarxasuportmutulc’ de Telegram hi havia més de 220 usuaris. Fent un cop d’ull al grup es podia veure la varietat dels missatges que la gent hi anava escrivint, tots amb el mateix patró comú: el coronavirus. N’hi havia de qüestions més genèriques relacionades amb, per exemple, els drets laborals, mentre que d’altra gent s’oferia per fer el que fes falta.

La gent gran pot demanar qualsevol cosa que necessiti  als seus veïns

Aquesta xarxa de solidaritat es va començar a articular a mitjans de la setmana passada gràcies a la iniciativa de diferents veïns. La Sofia és una veïna del barri que forma part de la xarxa i és la responsable d’atendre les trucades que arriben al número de telèfon (643 202 606) que s’ha posat a disposició de qui el necessiti. En declaracions a Línia Les Corts explica que tot plegat és possible gràcies al voluntarisme dels veïns. “Som gent que la majoria no ens hem vist mai la cara”, explica.

50 VOLUNTARIS
A diferència d’altres barris amb teixits veïnals més forts i consolidats, l’activitat dels voluntaris no ha arrencat amb tanta força com en zones com poden ser Sants o Gràcia. Tot i això, la coordinació veïnal, que no és fàcil d’articular, comença a donar els seus fruits. “Aquesta tarda se li ha fet la compra a la persona que va demanar ajuda a la xarxa”, es podia llegir en un missatge del grup de Telegram d’ahir a la tarda escrit per una veïna.

A nivell logístic, la Xarxa de Suport Mutu de les Corts ha dividit el barri en quatre zones i s’han elaborat un formulari per a la gent que pugui necessitar ajuda i un document d’Excel on es poden apuntar totes aquelles persones que vulguin ser voluntàries. Ahir a la tarda ja n’hi havia una cinquantena d’apuntades. I és que la logística és una part fonamental per tal que aquestes xarxes de solidaritat funcionin.

Tal com es pot llegir al document on s’estableix un protocol de funcionament de la xarxa de suport, les tasques que es contemplen van des del servei de cangur, a fer tràmits en línia, la compra, cuidar les mascotes i encàrrecs per a la població de risc. També s’ofereix la possibilitat de resoldre dubtes sobre qüestions laborals.

Per acabar, un altre dels integrants de la xarxa, l’Àlex, destaca que “és molt important” la creació de grups de Whatsapp a les escales de veïns “per actuar més en les qüestions de més proximitat”. “A la meva comunitat ho hem fet i és molt útil. Si una persona surt a comprar, no li costa res comprar el que pugui necessitar la gent més gran i així es minimitza el risc de contagi”, conclou.