La caiguda del trànsit ha provocat un descens de la contaminació. Foto: Robert Ramos

La pandèmia del coronavirus i les terribles conseqüències que està tenint a nivell sanitari, econòmic i també social està deixant una petita nota positiva, la de la caiguda de la contaminació al conjunt de la ciutat. Tot i que en l’actual situació segurament no és el principal debat, un informe publicat per l’Agència de Salut Pública de Barcelona mostra com la caiguda mitjana de la contaminació a Barcelona va ser del 60% durant la primera setmana de l’estat d’alarma.

L’estudi compara les dades obtingudes a partir del 14 de març, el dia que va començar l’estat d’alarma, amb la mitjana de tots els dies d’aquest 2020. Pel que fa als dies concrets, les caigudes més grans van ser les de diumenge (-76%) i dissabte passat (-68%). Pel que fa al primer dilluns laborable després de l’estat d’alarma, la caiguda va ser del 66% mentre que el descens menys pronunciat va ser el de dimecres passat (-39%). Les estacions de mesura on s’han detectat descensos més forts de les partícules contaminants són les de l’Eixample i Sant Gervasi, amb una caiguda propera al 60%.

“PUNT D’INFLEXIÓ”
Sobre aquesta reducció de la contaminació en parla Maria García, de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire. “Les xifres demostren una obvietat per la reducció del trànsit però el que és preocupant és que, com ja es veu a la Xina, la sortida d’aquesta crisi es tornarà a fer amb un increment de les emissions fins i tot superior al d’abans”, afirma García. La crisi sanitària provocada pel coronavirus, considera la portaveu de la Plataforma per la Qualitat de l’Aire, hauria de ser “un punt d’inflexió” que servís per “replantejar les polítiques econòmiques i de mobilitat”. En aquesta línia, recorda que “la situació actual no ha de tapar la gran pandèmia que suposa la contaminació, ja que a Europa moren 400.000 persones a l’any de forma prematura per malalties derivades de la contaminació de l’aire”.