Els food trucks han visitat diferents llocs de la ciutat, com ara el Castell de Montjuïc. Foto: Van Van Market

Menjar de qualitat fet en un camió, en una furgoneta o en una caravana. Això que fa uns anys hagués sonat extrany a qualsevol persona és ara una autèntica moda i Barcelona n’és un clar exponent. Es tracta dels anomenats food trucks, una moda arribada de ciutats com Nova York o Berlín que des de ja fa un temps és habitual en fires i festivals de la ciutat.

Es tracta d’un fenomen que està creixent a una gran velocitat i ja s’està convertint en una nova tendència de consum. El menjar a peu de carrer sempre ha existit però ara aquest nou fenomen, que tot sembla indicar que no és una moda passatgera, està demostrant que la combinació de menjar al carrer i qualitat és totalment viable.

A la ciutat, els principals impulsors d’aquesta tendència són el Van Van Market o l’Eat Street. El primer, que es defineix com un “mercat gastronòmada format per un comboi de food trucks, que ofereixen una àmplia oferta gastronòmica de qualitat” ha aconseguit en els darrers mesos estar present en diferents punts de la ciutat. El cap de setmana del 26 i 27 de juny, per exemple, va fer parada a la plaça Monumental.

Pel que fa a l’Eat Street, que va arrencar l’abril de l’any passat, la seva filosofia és reivindicar el fet de ser “un esdeveniment de menjar al carrer” i remarquen que no exigeixen als seus xefs “tenir un food truck per participar en els esdeveniments”.

El director del Van Van, Xavier Boneta, explica a aquesta publicació que “des que vam fer fa tres anys la primera trobada el creixement ha estat molt gran” i afegeix que “la primera vegada que vam aconseguir reunir molta gent va ser durant la Mercè de l’any passat al Parc de la Ciutadella. Allà la gent encara ho veia tot plegat com una cosa estranya però ara tothom ja s’hi ha acostumat”.

Boneta considera que l’èxit de l’Street Food s’explica per dos motius. “D’una banda perquè ens agrada molt menjar i aquí s’ofereix una nova manera de menjar, mentre que l’altra té a veure amb el component festiu i de celebració que implica una trobada com les que fem des del Van Van”.

Una manca de regulació que frena el seu creixement

Actualment els negocis d’Street Food no poden vendre al carrer, sinó que només es poden instal·lar a la via pública en situacions puntuals com fires o festes, tal com marca la llei. Això fa que quasi tota la seva activitat es desenvolupi en recintes privats amb el permís del propietari o dels organitzadors d’un esdeveniment o festival.

Aquesta realitat provoca que des del sector faci temps que es demana una regulació específica que els diferenciï de la venda ambulant i els permeti instal·lar-se al carrer, com ja passa a ciutats com Nova York, Londres o París.

Entre les possibilitats que hi podria haver per introduir canvis en la normativa hi hauria la possibilitat de crear una nova categoria de quioscos d’hostaleria i restauració o que es modifiqui la normativa de la venda ambulant.

En aquest sentit, el director del Van Van, Xavier Boneta, aposta per una regularització “que permeti que els food trucks puguin vendre en espais on hi ha un gran volum de gent, com ara les zones d’oficines, de congressos o a prop dels hospitals”.

WhatsAppTwitterEmailFacebookTelegram